به گزارش اکوایران، سهام املاک چین در مسیر پس‌رفت به کمترین سطح خود در 14 سال اخیر است،‌ زیرا در بحبوحه افت فروش خانه و تشدید مشکلات بدهی برای توسعه دهندگان بزرگ مسکن این کشور، بخش املاک تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

به نوشته بلومبرگ،‌ ارزش سهام شرکت‌های توسعه و عمران در روز چهارشنبه (26 مهر) 1/2 درصد کاهش پیدا کرد و در مسیر حرکت به پایین‌ترین سطح خود از سال 2009 است. شرکت‌های «گروه اورگرند» و «هلدینگ تایمز چین» شاهد بیشترین کاهش سهام بوده‌اند.

همزمان، شرکت هلدینگ «کانتری گاردن»، که پیش‌تر به عنوان بزرگترین سازنده املاک چین شناخته می‌شد، با ضرب‌الاجل حساسی برای پرداخت سود و همچنین جلوگیری از نخستین نکول در اوراق قرضه دلاری خود مواجه است.

ادامه روند افت سرمایه‌گذاری و فروش در بخش مسکن که نقطه ضعف تازه‌ترین گزارش از اقتصاد چین است، نشان می‌دهد که دولت این کشور باید برای محدود کردن بحران بی‌سابقه مسکن، اقدامات موثرتری انجام دهد.

طبق اعلام «پاتریک وانگ» تحلیل‌گر بلومبرگ، بازار مسکن چین همزمان با خطر نکول در اوراق قرضه دلاری شرکت کانتری گاردن، نزولی‌تر خواهد شد. او همچنین گفته: «آینده این صنعت کاملا به اقدامات بیشتر دولت چین برای حمایت از بازار مسکن بستگی دارد».

کانتری گاردن که در مرکز بحران املاک چین قرار دارد، باید در یک بازه 30 روزه که 18 اکتبر پایان می‌یابد، 15.4 میلیون دلار سود اوراق قرضه دلاری پرداخت کند، در غیراینصورت نکول یا عدم پرداخت رخ خواهد داد.

از سوی دیگر، شرکت اورگرند با خطر بالقوه به فروش رسیدن دارایی‌های خود مواجه است که ممکن است با برگزاری یک دادگاه مهم در 30 اکتبر (8 آبان) رخ دهد. اگر دادگاه تصمیم به انحلال شرکت اورگرند بگیرد، ‌مشکلات زیادی برای این شرکت ایجاد خواهد شد، چراکه آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای بازپرداخت بدهی‌های خود به افراد و سازمان‌ها هستند.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که فروش خانه در چین با کاهش 3/2 درصدی نسبت به سال گذشته میلادی روبه‌رو شده و در همین حال،‌ سرمایه‌گذاری در بخش املاک بیشتر از حد انتظار افت کرده و به 9/1 درصد کاهش پیدا کرده است. دومین اقتصاد بزرگ جهان از ماه جولای تا سپتامبر 2023 میلادی،‌ 4/9 درصد رشد داشته که بالاتر از پیش‌بینی 4/5 درصدی اقتصاددانان است.