به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد با افزایش تدریجی تولید نفت توسط روسیه،‌ توافق این کشور با عربستان سعودی در رابطه با پایین نگه داشتن سطح تولید، متزلزل شده است.

به نوشته بلومبرگ، روزانه حدود 3/53 میلیون بشکه نفت خام در هفته منتهی به 30 مهر از بنادر روسیه خارج شده است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده افزایش 20 هزار بشکه‌ای صادرات نفت به شکل روزانه در مقایسه با هفته قبل‌تر از آن است. میانگین صادرات روزانه نفت روسیه در چهار هفته اخیر به 3/5 میلیون بشکه رسیده که بالاترین میزان از ماه ژوئن و 610 هزار بشکه در روز بیشتر از دو ماه اخیر است.

افزایش نسبی صادرات نفت روسیه در یک هفته اخیر نشان‌دهنده رشد ارسال محموله‌های نفت از دریای بالتیک و اقیانوس آرام به‌وسیله روسیه است که نه تنها کاهش صادرات از دریای سیاه را جبران کرده، بلکه میزان کلی صادرات محموله‌های نفتی این کشور را افزایش داده است.

محاسبات بلومبرگ نشان می‌دهد که انتقال نفت روسیه از طریق بنادر در حال حاضر حدود 3/28 میلیون بشکه در روز است.

رشد ارسال محموله‌های نفتی باعث شده درآمد هفتگی کاخ کرملین از عوارض صادرات نفت به بالاترین سطح خود در سال جاری میلادی افزایش پیدا کند.

تحلیل‌گران انتظار دارند که افزایش بعدی در حجم فرآوری نفت روسیه تا اواسط نوامبر، یعنی زمانی که پالایشگاه‌های بیشتری تعمیرات فصلی را به اتمام رسانده‌اند، رخ دهد.

انتقال نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته منتهی به 30 مهر افزایش یافته و به میانگین 3/5 میلیون بشکه در روز رسیده است. این آمار بالاترین میزان از میانگین چهار هفته‌ای منتهی به 4 تیر و بالاتر از صادرات 3/36 میلیون بشکه در روز در بازه منتهی به 23 مهر است. از سوی دیگر، میزان انتقال نفت کنونی، حدود 85 هزار بشکه در روز کمتر از حجم صادرات از آوریل تا ژوئن است.

همچنین انتقال نفت روسیه به مشتریان آسیایی،‌ از جمله کشتی‌هایی که به نظر مقصد مشخصی ندارند، برای چهارمین هفته متوالی رشد کرده است. در چهار هفته منتهی به 30 مهر،‌ میزان صادرات دریایی نفت روسیه به کشورهای آسیایی به 3/06 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد که بالاتر از انتقال روزانه 2/95 میلیون بشکه در روز در چهار هفته منتهی به 23 مهر است. این آمار هنوز هم بسیار پایین‌تر از انتقال 3/6 میلیون بشکه نفت روزانه طی ماه می است.

شرکت پالایشگاه پاکستان قرارداد عرضه بلندمدتی با روسیه امضا کرده است که براساس آن 75 هزار تن نفت خام در ماه معادل حدود 18 هزار بشکه در روز دریافت خواهد کرد. این پالایشگاه قرار است نخستین محموله خود را در دسامبر دریافت کند.

در چهار هفته منتهی به 30 مهر،‌ نفت خام روسیه به هیچ‌کدام از کشورهای اروپای شمالی یا مدیترانه منتقل نشد. انتقال دریایی به بلغارستان که تنها بازار اروپایی نفت روسیه است، به 104 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده که پایین‌ترین میزان در 19 هفته اخیر است.

همچنین در چهار هفته منتهی به 30 مهر، صادرات روسیه به ترکیه به حدود 340 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد که بالاترین میزان در حدود یک سال اخیر است. در اکتبر 2022، میزان صادرات نفت روسیه به ترکیه به 425 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده بود،‌ اما به دنبال تصمیم سران گروه هفت برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه،‌ این میزان به شدت کاهش پیدا کرد.

در هفته منتهی به 30 مهر،‌ درآمد دولت روسیه از عوارض صادرات نفت به 80/5 میلیون دلار افزایش پیدا کرد و میانگین درآمد چهار هفته‌ای کاخ کرملین هم به 77/8 میلیون دلار رسید که بالاترین میزان از اواسط ژانویه است. افزایش قیمت نفت به همراه رشد صادرات باعث بالا رفتن درآمد روسیه شده است.

در مجموع 33 نفتکش، 24.71 میلیون بشکه نفت خام روسیه را در هفته منتهی به 30 مهر بارگیری کردند که نسبت به هفته قبل‌تر از آن،‌ حدود 110 هزار بشکه افزایش یافته است.