به گزارش اکوایران، قیمت نفت روسیه همچنان روند صعودی خود را ادامه می‌دهد؛ اتفاقی که نقض سقف قیمت اعمال‌شده توسط گروه هفت و متحدانش و بی‌ثمر شدن این محدودیت را نشان می‌دهد.

به نوشته بلومبرگ، گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت نفت بنادر غربی روسیه همزمان با رشد قیمت آتی نفت، افزایش یافته است.

هر بشکه نفت اورال روسیه که مبنایی برای قیمت‌گذاری نفت صادراتی این کشور است، در بندر پریمورسک دریای بالتیک، 85 دلار و 35 سنت و در بندر نووروسیسک ‌دریای سیاه، 86 دلار مبادله می‌شود.

با وجود اینکه قیمت کنونی نفت روسیه از حد نصاب 60 دلاری تعیین‌شده توسط گروه هفت فراتر رفته است، مقامات این گروه نشان داده‌اند که در حال حاضر قصدی برای بررسی دوباره این محدودیت ندارند؛‌ محدودیتی که باید در زمان حضور شرکت‌های غربی به عنوان بیمه‌گر یا ارائه‌دهنده خدمات حمل و نقل دریایی محموله‌های نفتی، اعمال شود.

تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه توسط سران گروه هفت با هدف کاهش درآمد نفتی این کشور و در عین حال، ادامه روند حضور نفت روسیه در بازارهای جهانی انجام شده است.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین،‌ قیمت نفت خام روسیه به شدت کاهش یافت و حتی بیش از 30 دلار کمتر از قیمت نفت خام برنت معامله می‌شد؛‌ اما در ماه‌های اخیر، قیمت نفت این کشور به شکل پیوسته در حال افزایش بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

یکی از علت‌های این اتفاق،‌ تصمیم روسیه برای کاهش عرضه نفت بوده که با تصمیم مشابه عربستان سعودی همراه شده است. کاهش عرضه توسط این دو کشور بزرگ در زمنیه تولید نفت یک اثر دوجانبه داشته است؛ انقباض بازار جهانی نفت خام و تقویت قیمت نوع نفتی که تنها توسط روسیه و عربستان سعودی تولید می‌شود.

نفت اورال که از بنادر غربی روسیه بارگیری می‌شود،‌ نخستین‌بار در اواسط ماه جولای سال جاری میلادی از سقف قیمت تعیین‌شده عبور کرد؛‌ با این حال،‌ مقامات آمریکایی هنوز معتقدند سیاست سقف قیمت به کاهش درآمد نفتی روسیه که در پیشروی حملات این کشور در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ کمک کرده است.

از سوی دیگر،‌ روند صعودی قیمت نفت روسیه نشان می‌دهد اثرات سیاست سقف قیمت در حال از بین رفتن است؛‌ به ویژه اینکه شرکت‌های بیمه اروپایی و مالکان کشتی در قاره سبز همچنان به فعالیت خود برای صادرات نفت روسیه ادامه می‌دهند.

نفت اورال روسیه در روز چهارشنبه (6 شهریور)، 13 دلار کمتر از نفت برنت معامله شد؛ این در حالی‌است که حدود سه ماه قبل قیمت نفت اورال‌ 21 دلار کمتر از نفت برنت بود.