به گزارش اکوایران، وال‌استریت در اوایل سال جاری میلادی به شدت نگران رکود اقتصاد آمریکا بود چراکه بانک مرکزی ایالت متحده (فدرال رزرو) نرخ بهره را به بیشترین سطح خود در 40 سال اخیر افزایش داده است.

به نوشته بلومبرگ، اما در حال حاضر، برخی سرمایه‌گذاران نه تنها ترس خود از رکود اقتصادی را کنار گذاشته‌اند، بلکه آن‌ها خطر بزرگتری را می‌بینند. نگرانی بزرگ آن‌ها این است که اقتصاد آمریکا به قدری مقاوم و قوی باقی بماند که تورم آمریکا،‌ بار دیگر روند صعودی به خود بگیرد. با این دیدگاه، بانک مرکزی آمریکا احتمالا طی امروز از افزایش نرخ بهره خودداری کند، اما چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره در کمین است، زیرا مقاومت اقتصاد ایالات متحده از انتظارات همگان فراتر رفته است.

«استفن استنلی» که در شرکت بازار سرمایه سانتاندر آمریکا فعالیت دارد به بلومبرگ اعلام کرده: «سیاست کنونی در قبال نرخ بهره، محدودکننده است،‌ اما در حال حاضر آیا این سیاست به اندازه‌ای محدودکننده است که در واقع باعث کاهش سرعت اقتصاد و پایین آمدن تورم شود؟»

این کارشناس اضافه کرد:‌ «گزارش‌های اقتصادی آمریکا در هفته‌های اخیر مانند رشد ثابت دستمزد، مخارج مصرف‌کننده قوی و میزان شغل‌های قابل توجه در ماه سپتامبر، بسیار مثبت بوده‌اند. با وجود اینکه معتقدم بعید است که تورم بازگردد،‌ اما نمی‎توان احتمال بازگشت آن را بطور کامل نادیده گرفت. از نظر من، افزایش قیمت‌ها و بازگشت تورم به مراتب خطر بزرگتری از ورود اقتصاد آمریکا به رکود است».

یک کارشناس دیگر نیز به بلومبرگ اعلام کرده: «تورم پایین آمده است، اما روند کاهشی آن ادامه پیدا می‌کند؟ اگر به زودی نشانه‌هایی از ضعیف شدن رشد اقتصادی در آمریکا دیده نشود، این می‌‎تواند به یک مشکل تبدیل شود زیرا فدرال رزرو ممکن است حس کند با وجود اینکه تورم از اوج فاصله گرفته،‌ اما هنوز هم به میزان قابل توجهی بالا باقی مانده است؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به افزایش دوباره نرخ بهره در ماه دسامبر شود».

رکود غیر تورمی در اروپا

طبق گزارش‌ها، تورم منطقه یورو به کمترین سطح خود در بیش از دو سال گذشته رسیده و در عین حال، اقتصاد اتحادیه اروپا 0/1 درصد کوچکتر شده است. به عبارت دیگر‌، «کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا پس از آنکه کمپین افزایش نرخ بهره را آغاز کرد و خواستار کاهش قیمت‌ها شد، اکنون ‌با رکود اقتصادی مواجه شده که کارشناسان آن را «رکود غیر تورمی» نامیده‌اند.

از سوی دیگر، تفاوت وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا در حال تأثیرگذاری منفی در اروپا است. اقتصاد آمریکا با وجود افزایش قابل توجه نرخ بهره، به‌طرز شگفت‌آوری قوی باقی مانده است. با این وجود، شرایط در اروپا با چالش بیشتری همراه است و نوسان بازار اوراق قرضه دولتی آمریکا،‌ وخیم شدن مشکلات اقتصادی منطقه یورو را به همراه داشته است.

طبق اعلام کارشناسان، در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که بازدهی اوراق قرضه دولتی در منطقه یورو به این میزان بالا باشد و این اتفاق ناشی از نوسان بازار اوراق قرضه آمریکا است. بازدهی اوراق قرضه دولتی در آمریکا هم‌اکنون در اوج 16 سال اخیر خود قرار دارد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند با وجود کاهش نرخ تورم، اتحادیه اروپا هنوز هم در خطر افزایش تورم قرار دارد.

بانک مرکزی ژاپن

بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفته است رویکرد خود را نسبت به بازدهی اوراق قرضه 10 ساله تغییر دهد. این بانک پیش‌تر اعلام کرده بود در صورت رسیدن بازدهی به 1 درصد، به شکل روزانه اوراق قرضه را خریداری کند. با این حال، مقامات بانک مرکزی ژاپن اکنون بازدهی 1 درصد را به عنوان یک نقطه مرجع به جای آستانه برای خرید اوراق قرضه در نظر گرفته‌اند. این بدان معناست که بانک مرکزی این کشور ممکن است لزوماً زمانی که بازدهی به 1٪ می‌رسد در بازار مداخله نکند، بلکه از آن به عنوان یک راهنما یا شاخص برای تصمیمات سیاست پولی خود بهره ببرد.

البته تأثیر این تصمیم بر پول ملی ژاپن منفی بود و ارزش ین در برابر دلار آمریکا و یورو کاهش بیشتری پیدا کرده است.