به گزارش اکوایران، سیاست سختگیرانه بانک مرکزی چین برای نظارت بر یوآن موسوم به «کنترل پولادین» به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه اخیر رسیده و اثرات این سیاست در نرخ مرجع روزانه یا نرخ بهره معیار یوآن مشاهده می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به افزایش فشارها بر پول ملی چین شود.

به نوشته بلومبرگ، با وجود کاهش ارزش دلار آمریکا در هفته گذشته و افزایش برابری یوآن در برابر دلار، بانک مرکزی چین در روز دوشنبه (15 آبان) تغییر قابل توجهی در نرخ مرجع روزانه یوآن ایجاد نکرد. نرخ مرجع یک ابزار مهم برای بانک مرکزی چین است که برای مدیریت ارزش پول ملی این کشور استفاده می‌شود. این اتفاق باعث شده نوسان یوآن به کمترین سطح خود از سال 2010 کاهش پیدا کند.

کاهش نوسان یوآن به سطح کنونی و مشابه با سطوح بیش از یک دهه اخیر، اغلب اوقات با یک نوسان شدید در ارزش این ارز همراه شده است.

ژو هائو، یکی از اقتصاددان‌های ارشد به بلومبرگ اعلام کرده: «اگر بانک مرکزی چین نظارت خود بر یوآن را کاهش دهد، فروشندگان استقراضی آن را به عنوان یک فرصت برای انجام معاملات می‌بینند. در حال حاضر هر دلار آمریکا معادل 7/28 یوآن چین است و پکن پیش از رشد ارزش یوآن در برابر دلار و رسیدن آن به 7/15، کنترل خود بر این ارز را کاهش نخواهد داد».

به دنبال کاهش ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در 16 سال اخیر، بانک مرکزی چین در سال جاری میلادی تلاش زیادی برای ثبات بخشیدن به ارز خود انجام داده است.

اما با وجود برخی منفعت‌های اقتصادی ناشی از یوآن ضعیف‎‌تر، پکن در ارسال این پیام که به کاهش ارزش یوآن چراغ سبز نشان داده است،‌ محتاطانه عمل می‌کند؛ موضوعی که می‌تواند علاوه بر کاهش بیشتر ارزش پول ملی چین، خروج سرمایه از این کشور را وخیم‌تر کند.

طبق اعلام کارشناسان، عوامل خارجی مانند دلار قوی‌تر به دلیل بازدهی بالاتر اوراق قرضه دولتی آمریکا، احتمالا باعث ادامه فشار بر ارزش یوآن در برابر دلار خواهند شد.

به دنبال یک دوره مشابه اما کوتاه‌تر ثبات در ارزش یوآن در بهار سال 2022، ارزش یوآن طی یک ماه با افت حدود 7 درصدی همراه شد که دلیل آن اثرات سیاست کووید صفر چین بر اقتصاد این کشور بود. در سال 2019 و به دنبال اجرای سه هفته‌ای سیاست «کنترل پولادین»، بانک مرکزی چین اجرای این سیاست را کنار گذاشت و ارزش یوآن از ضعیف‌ترین سطح خود پس از بحران مالی جهانی دچار نوسان شد.

این بار معامله‌گران بر شدت گرفتن سیاست تسهیل مالی مقامات چین یا افزایش ارزش دلار به عنوان یک کاتالیزور بالقوه برای شکستن شدن محدوده قیمت یوآن چشم دوخته‌اند. یوآن پرنوسان می‌تواند بر بازارهای سهام داخلی چین تأثیر منفی بگذارد و بازارهای سراسر منطقه را با شوک مواجه کند.

در سال جاری میلادی، ارزش یوآن در برابر دلار حدود 5 درصد کاهش یافته است. از این نظر، یوآن پس از ین ژاپن و رینگیت مالزی، در جایگاه سوم منطقه با بدترین عملکرد قرار دارد.

یک اقتصاددان دیگر به نام آلوین تان به بلومبرگ گفته: «سیاست ارزی کنونی چین برای من مفهومی ندارد، آن هم در زمانی که اقتصاد هنوز هم با چالش روبه‌روست و از بانک مرکزی چین انتظار می‌رود سختگیری در سیاست پولی خود را کاهش دهد. این سیاست پولی،‌ دیر یا زود باید به پایان برسد و تثبیت ارزش یوآن در برابر دلار در نرخ 7/3، قابل دوام نیست».