به گزارش اکوایران، پس از یک نکول بزرگ، توجه سرمایه‌گذاران معمولا به سوی پرداخت احتمالی از طریق «تبادل افول اعتبار» سوق پیدا می‌کند؛ نوعی تضمین که به عنوان بیمه در برابر ورشکستگی عمل می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، اما زمانی که یکی از بزرگترین توسعه‌دهندگان املاک در چین که ماه گذشته میلادی در پرداخت سود اوراق قرضه دلاری ناموفق بود و دچار نکول شد، تعداد بسیار کمی از سرمایه‌گذاران برای دریافت غرامت تلاش کردند، چراکه امید چندانی به دریافت این مبلغ نداشتند.

این اتفاق به این دلیل است که «تبادل افول اعتبار» در چین نسبت به اکثر کشورهای پیشرفته،‌ توسعه نیافته است؛ به این معنا که بسیاری از سرمایه‌گذارانی که 10 میلیارد دلار از اوراق قرضه دلاری شرکت چینی کانتری گاردن را که در زمینه توسعه املاک فعالیت دارد، خریداری کرده‌اند،‌ این کار را بدون حفاظت از سرمایه خود در برابر نکول احتمالی انجام دادند.

حجم مبادلات تبادل افول اعتبار شرکت کانتری گاردن به قدری کم است که هیئت نظارت بر بازار تصمیم گرفته مزایده‌ای برای تعیین غرامت به سرمایه‌گذاران این شرکت برگزار نشود. در عوض، قراردادها به طور مستقیم بین خریداران و فروشندگان مربوط منعقد خواهد شد.

فقدان بیمه ضربه دیگری به سرمایه‌گذارانی است که در ماه‌های اخیر با زنجیره‌ای از نکول مواجه شده‌اند، زیرا شرکت‌های املاک چینی در تلاش برای بازپرداخت وام‌های گرفته‌شده در زمانی که نرخ بهره بسیار پایین‌تر بود، دچار مشکل شده‌اند. توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات چین هنوز حدود 160 میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری دارند.

به گفته «کارلوس کازانووا»، اقتصاددان ارشد مستقر در هنگ‌کنگ، حل بحران فروپاشی غول‌های بازار املاک چین ممکن است سال‌ها طول بکشد و این یک اتفاق دردناک است. او گفته: «تجدید ساختار بدهی بخش املاک و مستغلات به ناچار مستلزم نکول‌های مداوم خواهد بود».

تبادل افول اعتبار هرگز در آسیا مانند ایالات متحده و اروپا رونق نگرفت. در اوایل دهه 2000، چین تصمیم گرفت برای مدیریت ریسک،‌ بازار خود را راه‌اندازی کند،‌ اما این بازار موفق نبود.

از آنجایی که چین تلاش کرد با استانداردهای بین‌المللی مطابقت بیشتری داشته باشد، سعی کرد یک بازار تبادل افول اعتبار برای اوراق قرضه ارزهای خارجی ایجاد کند، اما علاقه چندانی به این بازارها وجود نداشت زیرا حجم اوراق قرضه دلاری هنوز بسیار کم بود. زمانی که حجم این اوراق قرضه به طور ناگهانی در دهه گذشته افزایش یافت، نرخ پایین نکول چین به این معنی بود که برای سرمایه‌گذاران اهمیتی نداشت که یک شبکه تضمینی در این رابطه وجود نداشته باشد.

به گفته سرمایه گذارانی که با بلومبرگ مصاحبه کرده‌اند، برخی از صندوق‌ها به استفاده از گزینه‌های سهام به عنوان منبع جایگزین حفاظت از سرمایه متوسل می‌شوند، اما این استراتژی محدودیت‌های خود را دارد زیرا سهام شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی اغلب پرنوسان‌تر از بازار اوراق قرضه‌ آن‌ها است.

تأثیر مشکل‌آفرین تورم منفی بر صادرکنندگان به چین

از آنجایی که چین دوباره به سمت تورم منفی بازگشته، صادرکنندگان به دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت تأثیر ضربه مضاعف کاهش تقاضا و رقابت قیمتی رو به تضعیف قرار خواهند گرفت.

در حالی که صادرکنندگان آسیای جنوب شرقی از کمبود تقاضای چین در سال جاری متضرر شده‌اند، موضوعی که اوضاع را بدتر می‌کند این است که آن‌ها در حال حاضر با تولید کنندگان چینی که قادر به ارائه قیمت‌های رقابتی‌تر نسبت به آن‌ها هستند، مواجه شده‎اند؛ اتفاقی که باعث شده موفقیت صادرکنندگان در بازار چین بسیار دشوار شود.

به غیر از صادکنندگان جنوب شرقی آسیا، این وضعیت برای صادرکنندگان از مناطق دیگر مانند آلمان،‌ تایوان و کره جنوبی نیز به همین شکل است.

چین در ماه گذشته با کاهش 0.2 درصدی قیمت‌های مصرف‌کننده و کاهش 2.6 درصدی هزینه‌های درب کارخانه، به تورم منفی بازگشته است.

با توجه به اینکه ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود در 16 سال اخیر رسیده است، صادرکنندگان به چین قیمت‌ها را تنها در جهت حفظ سهم خود در بازار این کشور کاهش می‌دهند.