به گزارش اکوایران،‌ ساخت‌وساز خانه در آمریکا به‌طور غیرمنتظره‎ای در ماه اکتبر افزایش یافت. این افزایش غیرمنتظره را می‌توان به عرضه محدود خانه‌های موجود برای فروش مجدد در بازار نسبت داد. هنگامی که عرضه خانه‌های موجود محدود می‌شود، خریداران بالقوه ممکن است به ساخت‌و‌ساز جدید به عنوان یک گزینه مناسب روی بیاورند. سازندگان نیز به نوبه خود با افزایش فعالیت‌های ساختمانی به این تقاضا پاسخ می‌دهند تا نیازهای مسکن خریداران را تامین کنند.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که آغاز پروژه‌های ساخت مسکن در آمریکا در ماه گذشته میلادی 1/9 درصد افزایش یافته و به نرخ سالانه 1/37 میلیون پروژه جدید رسیده است که بالاترین سطح ثبت‌شده در سه ماه گذشته است. این رشد، نشانگر افزایش فعالیت ساختمانی در بخش مسکونی است. به طور خاص، ساخت خانه‌های تک‌خانواده نیز شاهد افزایش متوسط 0/2 درصدی بوده است. این امر، ساخت خانه‌های تک‌خانواده را به بالاترین سطح خود از ماه جولای می‌رساند.

صدور مجوزهای ساخت‌وساز که نشان‎دهنده میزان فعالیت‌های ساخت‌وساز در آینده است، به 1/49 میلیون عدد افزایش پیدا کرده است. همچنین صدور مجوز برای ساخت خانه‌های تک‌خانواده نیز به بالاترین سطح خود از می 2022 رسیده است،‌ در حالیکه اجازه ساخت خانه‎‌های مخصوص خانواده‌های چندنفره نیز با افزایش همراه بوده است.

افزایش هزینه‌های تأمین مالی و قیمت‌ بالای خانه‎‌ها، میزان تقاضای مسکن را تحت فشار قرار داده است. از سوی دیگر، در دسترس بودن محدود خانه‌های قبلی برای فروش، خریداران بالقوه را به سمت در نظر گرفتن ساخت و ساز جدید سوق می‌دهد. نرخ‌های بالاتر وام مسکن نیز به چالش‌های خریداران بالقوه مسکن افزوده و هزینه‎های تأمین مالی را افزایش داده است. در پاسخ، سازندگان با ارائه نرخ‌های تأمین مالی جذاب‌تر و سایر مشوق‌ها، خود را با شرایط تطبیق می‌دهند.

بازار املاک و مستغلات آمریکا شاهد افزایش فروش خانه‌های نوساز است و این روند مثبت در جهش اخیر سهام سازندگان منعکس شده است. افزایش سهام سازندگان مسکن عمدتا به انتظارات بازار مبنی بر کاهش هزینه‌های استقراض در آینده نزدیک نسبت داده می‌شود.

«استفان استنلی» اقتصاددان ارشد به بلومبرگ اعلام کرده: «با وجود مواجهه با افزایش هزینه‌های تأمین مالی و چالش‌های بالقوه در تقاضای کوتاه‌مدت، سازندگان مسکن چشم‌انداز بلندمدتی را دنبال می‌کنند. آن‌ها از کمبود اساسی مسکن در ایالات متحده آگاه هستند و با این آگاهی، سازندگان احتمالاً سرعت مشخصی از خروجی ساخت و ساز را بدون توجه به کاهش تقاضا در کوتاه‌مدت حفظ خواهند کرد.

افزایش آغاز پروژه‌های جدید مسکن به دلیل رشد قابل توجه در مناطق خاصی از ایالات متحده بوده است. در غرب این کشور، پروژه‌های جدید با افزایش قابل توجه 12/5 درصدی همراه شده که نشان‎‌دهنده افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز جدید در آن منطقه است. این آمار در منطقه مرکزی ایالات متحده با افزایش 28/4 درصدی همراه بوده است. ساخت و سازهای جدید در شمال شرق آمریکا به پایین‎‌ترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسیده است. در جنوب نیز پروژه‌های جدید مسکن به پایین‌ترین حد خود در سال جاری میلادی رسیده‌اند.