به گزارش اکوایران، در برخی شهرهای آمریکا که به سرعت در حال رشد هستند، فشار بر اجاره‌نشینان در حال کاهش است چراکه ساخت آپارتمان‌های جدید توسط توسعه‌دهندگان مسکن افزایش یافته است.

به نوشته بلومبرگ، پس از آنکه حدود 1600 واحد آپارتمانی جدید در شهر «بویزی» واقع در ایالت آیداهو ساخته و تعداد واحدها آپارتمانی این شهر با افزایش 5/3 درصدی همراه شد، نرخ اجاره در شهر یادشده طی یک سال گذشته، 6/2 درصد کاهش یافته است. طبق گزارش‌ها، میانگین افزایش آپارتمان‌های جدید در شهرهای آمریکا 2/1 درصد بوده و شهر بویزی از این حیث عملکرد بسیار خوبی داشته است.

همچنین در شهرهای بزرگتری مانند آستین، فینیکس و آتلانتا دست‌کم 16 هزار واحد آپارتمانی جدید طی یک سال اخیر ساخته شده که معادل افزایش 5/6 درصدی در تعداد واحدهای مسکونی است. در هر کدام از این شهرها، نرخ اجاره با کاهش همراه شده است.

از سوی دیگر، میزان ساخت‌وسازهای جدید در برخی شهرهای حاضر در ایالت‌های جنوبی آمریکا رشد قابل توجهی نداشته است و در نتیجه، نرخ اجاره در این شهرها در طول یک سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده است. همچنین در شهر راچستر - از شهرهای بزرگ نیویورک - تنها 233 آپارتمان جدید ساخته شده و همین موضوع باعث افزایش نرخ اجاره به بیش از 5 درصد شده است. در شهر اسپرینگفیلد واقع در ایالت ماساچوست، هیچ آپارتمان جدیدی ساخته نشده و نرخ اجاره در این شهر حدود 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

سریع‌ترین کاهش قیمت مصالح ساختمانی در بریتانیا طی ۱۴ سال اخیر

براساس گزارش دیگری از بلومبرگ، شرکت‌های ساخت‌وساز بریتانیا اعلام کرده‌اند قیمت مصالح ساختمانی با سریع‌ترین کاهش خود در 14 سال اخیر همراه شده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد آهسته شدن رشد اقتصادی این کشور باعث کاهش فشارهای تورمی شده است.

شاخص مدیران خرید ساخت‌وساز در شرکت سهامی عام اس‌اند‌پی گلوبال در ماه اکتبر به 45/6 افزایش پیدا کرده است،‌ در حالیکه این شاخص در ماه سپتامبر 45 بوده است. قرار گرفتن این شاخص پایین‌تر از حد نصاب 50، نشان‌دهنده کاهش فعالیت در بخش ساخت‌وساز است.

با این حال، رکود در این بخش که با کاهش هزینه‌ها در خانه‌سازی ایجاد شده است، به کاهش قیمت‌ها و فشارهای زنجیره تأمین کمک کرده است.

طبق گزارش‌ها، قیمت مصالح ساختمانی در بریتانیا شاهد سریع‎‌ترین کاهش خود از سال 2009 بوده‌اند؛ موضوعی که نشان‌ می‌دهد تقاضا برای مصالح ساختمانی با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

چالش کنونی اقتصاد بریتانیا به کاهش تورم کمک کرده است زیرا عرضه‌کنندگان مجبور هستند در میان تقاضای ضعیف، رقابتی‌تر شوند و قیمت‌های پایین‌تری ارائه دهند. بخش ساخت‌وساز بریتانیا به دلیل نرخ‌های بهره بالا به شدت آسیب دیده است.