به گزارش اکوایران، چین و عربستان سعودی در جهت تعمیق روابط خود، یک قرارداد سوآپ ارزی به ارزش 7 میلیارد دلار امضا کردند.

به نوشته بلومبرگ، این قرارداد در زمانی نهایی شده که کشورهای سراسر خاورمیانه و بازارهای نوظهور تلاش بیشتری برای دور کردن تجارت غیرنفتی خود از دلار آمریکا انجام می‌دهند.

طبق بیانیه‌های مربانک‌های کزی چین و عربستان سعودی در روز دوشنبه (29 آبان)، این دو بانک قرارداد یادشده را به مدت سه سال و به ارزش 50 میلیارد یوآن یا 26 میلیارد ریال سعودی نهایی کرده‌اند. چین که در حال افزایش استفاده از یوآن در مبادلات خود با صادرکنندگان اصلی حامل‌های انرژی و کالا است،‌ بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی محسوب می‌شود.

بانک مرکزی چین در بیانیه‌ خود اعلام کرده: «این قرارداد تبادل ارزی به تقویت همکاری‌های اقتصادی کمک می‌کند و شرایط تجارت و سرمایه‌گذاری آسان‌تر میان دو کشور را فراهم خواهد کرد».

این توافق، تازه‌ترین نشانه‌‎ای است که از تعمیق روابط میان پکن و ریاض حکایت دارد. عربستان سعودی از مدت‌ها قبل یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان نفت چین بوده و روابط تجاری آن‌ها در سال‌های اخیر گسترش یافته است، به طوری که شرکت سعودی آرامکو در حال سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی چین است و دولت عربستان در تلاش است شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی چین را به داخل عربستان جذب کند.

«شی جین‌پینگ» - رئیس‌جمهور چین - در سال گذشته میلادی از ریاض بازدید کرد و در این سفر یک قرارداد همکاری میان دو کشور به ارزش 50 میلیارد دلار به امضا رسید.

چین و عربستان همچنین همکاری خود در زمینه مشکلات ژئوپولیتیکی را افزایش داده‌اند. در ماه مارس چین به عنوان میانجی باعث شد ایران و عربستان سعودی روابط خود را از سر بگیرند. همچنین در روز دوشنبه (29 آبان) یک هیئت نمایندگی از خاورمیانه به رهبری وزیر خارجه عربستان وارد پکن شد تا درباره چگونگی کاهش تنش‌ها در جنگ حماس و اسرائیل مذاکره شود.

در ماه آگوست، عربستان سعودی برای عضویت در گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی دعوت شد. انتظار می‌رود عربستان سعودی در کنار ایران، امارات متحده عربی و آرژانتین در ژانویه 2024 به عضویت کامل در گروه بریکس در آیند.

فراتر از دلار

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، نقش مهمی در سیستمی به نام «سیستم دلاری‌ نفتی» ایفا می کند که در دهه 1970 تأسیس شد. در این سیستم،‌ قیمت‌گذاری مربوط به نفت خام براساس دلار آمریکا انجام می‌شود. این کشور به طور سنتی واحد پول خود، ریال، را به دلار آمریکا متصل کرده است، به این معنی که ارزش آن به طور مستقیم با دلار مرتبط است. با این حال، عربستان سعودی اکنون یک استراتژی دوگانه را دنبال می‌کند. در حالی که به حفظ پیوند با دلار ادامه می‌دهد، همچنین فعالانه برای تقویت روابط خود با شرکای تجاری کلیدی، بویژه چین، تلاش می‌کند. این تلاش بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تنوع اقتصادی و با هدف کاهش وابستگی به نفت است. عربستان سعودی با تنوع بخشیدن به روابط و شراکت‌های اقتصادی خود، می‌خواهد اقتصادش را انعطاف‌پذیرتر کند.

با این حال،‌ این کشور به طور مرتب سعی کرده ایده فروش نفت خود به چین و سایر کشورهای اصلی واردکننده با ارزی به غیر از دلار آمریکا را بی‌اهمیت جلوه دهد. نفت و محصولات مرتبط با آن مانند گازوئیل، مواد شیمیایی و پلاستیک، حدود 90 درصد از صادرات عربستان را تشکیل می‌دهند.

یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری «فرانکلین تمپلتون» به بلومبرگ اعلام کرده: «به یک دلیل موجه،‌ هنوز هم یک وابستگی عمیق به دلار آمریکا به عنوان مبنایی برای تجارت و سیاست پولی وجود دارد. فکر نمی‌کنم که این واقعیت در کوتاه‌مدت تغییر پیدا کند».

به غیر از عربستان سعودی، تولیدکنندگان نفت مانند امارات متحده عربی و عراق در حال جست‌وجوی راه‌هایی هستند تا بتوانند تجارت غیرنفتی را بدون استفاده از دلار انجام دهند.

در حالی‌که کشورهای بیشتری سعی می‌کنند وابستگی خود به پول ملی ایالات متحده را کاهش دهند، اهمیت سوآپ ارزی چین افزایش پیدا کرده است. در این زمینه، تبادل ارزی چین توسط کشورهای مختلف به عنوان جایگزینی برای تکیه بر دلار آمریکا در معاملات بین‌المللی استفاده می‌شود. بانک‌های مرکزی کشورهای جهان به طور فزاینده‌ای از تبادل ارزی چین برای انجام فعالیت‌های تجاری و مالی استفاده می‌کنند و سطح استفاده از آن در سال جاری میلادی به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است.

چین با سایر کشورها توافقاتی دارد تا در صورت نیاز، ارزهای خود را مبادله کنند. در پایان ماه سپتامبر، کل مبلغ درگیر در این قراردادها (خطوط مبادله) به 117 میلیارد یوآن رسید که بالاترین رقمی ثبت‌شده در این زمینه است. چین این قراردادها را با 29 شریک تجاری دارد و کل مبلغ قابل مبادله از طریق همه این قراردادها بیش از 4 تریلیون یوآن برآورد شده است. این نشان می‌دهد که چین به طور فعال با سایر کشورها برای تسهیل مبادلات ارزی و همکاری‌های مالی بین‌المللی همکاری می‌کند.

آرژانتین اخیرا اعلام کرده است که از یک خط سوآپ ارزی برای تأمین مالی واردات از چین استفاده خواهد کرد تا با چالش‌های مالی مرتبط با فروش پزو - پول ملی آرژانتین - مقابله کند. برزیل نیز اقدامات مشابهی را انجام داده است.