به گزارش اکوایران،‌ شاخص دلار آمریکا در روز پنجشنبه (23 آذر) به پایین‌ترین سطح خود در چهار ماه اخیر رسید زیرا معامله‌گران از این موضوع که فدرال رزرو چرخه سختگیرانه نرخ بهره را به پایان رسانده است، اطمینان پیدا کرد‌ه‌اند.

به نوشته بلومبرگ، شاخص قیمت لحظه‌ای دلار که توسط بلومبرگ ارائه می‌شود، نشان می‌دهد این شاخص با افت 0/3 درصدی به پایین‌ترین سطح از ماه آگوست رسیده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد روند کاهش ارزش دلار پس از اظهار نظر فدرال رزرو در روز چهارشنبه (22 آذر) در خصوص نرخ بهره،‌ همچنان ادامه دارد. بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه اعلام کرده بود کاهش نرخ بهره سریع‌تر از روندی خواهد بود که مقامات این بانک در ماه سپتامبر پیش‌بینی کرده بودند. با این حال، مقامات بانک مرکزی آمریکا میزان نرخ بهره را برای سومین بار متوالی ثابت نگه داشتند.

شاخص دلار

در حالیکه جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده این بانک هنوز هم آماده افزایش نرخ بهره است، دیگر مقامات این بانک این سیگنال را به معامله‌گران مخابره کرده‌اند که فدرال رزرو چرخه افزایش نرخ بهره را به پایان رسانده است.

همزمان با روند کاهشی نرخ تورم به سوی هدف 2 درصدی بانک مرکزی آمریکا، سیاست‌گذاران این بانک اکنون روی این موضوع متمرکز شده‌اند که چه زمانی باید فرآیند کاهش نرخ بهره را آغاز کنند. یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «چرخش قاطع فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره، چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای دلار آمریکا را ضعیف‌تر کرده است».

گزارش‌ها نشان می‌دهد ارزش تمام ارزهای برتر جهان در مقابل دلار آمریکا در روز پنجشنبه بیشتر شده است و دلار استرالیا و ین ژاپن هر کدام بیش از 1 درصد در برابر دلار آمریکا پیشروی داشتند. ارزهای آسیایی از جمله وون کره جنوبی و بات تایلند نیز با رشد 2 درصدی همراه شدند.

پس از ثبت بزرگترین افت ماهانه دلار در سال 2023 در ماه نوامبر، پول ملی آمریکا در مسیر دومین ماه متوالی کاهش ارزش خود قرار دارد؛ یعنی کاهش حدود 3 درصدی. مسیر کنونی دلار به سرعت کاهش نرخ بهره بستگی دارد و در این میان، روند کاهش تورم نقشی اساسی ایفا می‌کند.

معامله‌گران همچنین به جلسات آتی بانک‌ مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا چشم دوخته‌اند که طی امروز پنجشنبه برگزار می‌شود و تصمیمات آن‌ها در خصوص کاهش نرخ بهره می‌تواند بر روند کاهش ارزش دلار آمریکا تأثیرگذار باشد.

رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا اعلام کرده وضعیت کنونی تورم به این معناست که فدرال رزرو احتمالا نرخ بهره را پس از بانک مرکزی اروپا کاهش خواهد داد.