به گزارش اکوایران، ارزیابی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد در سه‌ماهه منتهی به پایان سپتامبر 2023، میزان ذخایر دلار آمریکا در بانک‌های مرکزی جهان کاهش یافت؛ این در حالیست که ذخایر ین ژاپن با افزایش همراه شد.

به نوشته بلومبرگ، دلار آمریکا 59/2 درصد از ذخایر ارزی تخصیص‌یافته جهانی را در سه‌ماهه سوم به خود اختصاص داد که در مقایسه با سهم 59/4 درصدی دلار در سه‌ماه دوم، این آمار با کاهش همراه شده است. این آمار، پایین‌ترین سطح از سه‌ماهه چهارم سال 2022 محسوب می‌شود.

علاوه بر این،‌ سهم یورو نیز با کاهش اندک همراه شده و از 19/7 درصد به 19/6 درصد کاهش یافته است. در مقابل، سهم ین ژاپن از 5/3 درصد به 5/5 درصد افزایش پیدا کرده است.

در این میان سهم یوآن چین، پوند انگلستان،‌ دلار استرالیا و کانادا و فرانک سوئیس در ذخایر بانک‌های مرکزی با تغییر چندانی مواجه نشده است؛ اما گروهی از ارزهای دیگر توانستند سهم خود را 3/6 درصد در سه‌ماهه دوم به 3/9 درصد برسانند.

نمودار

با وجود اینکه دلار آمریکا به دلیل نفوذ و ثباتش در بازارهای جهانی، ارز ذخیره منتخب اکثر بانک‌های مرکزی جهان قرار دارد، از آغاز قرن 21، سلطه آن به تدریج کاهش یافته است؛ به طوریکه سهم ذخایر دلار آمریکا در بانک‌های مرکزی جهان در سال 2000 میلادی بیش از 70 درصد بود و اکنون به 59/2 درصد رسیده است.

قدرت دلار باعث شده آمریکا بتواند هزینه‌های تأمین مالی و کسری بودجه را به طور موثر مدیریت کند و شرکای تجاری ایالات متحده به سرمایه‌گذاری‌ دلارهای خود در بازار اوراق قرضه آمریکا تمایل دارند. به علاوه، استفاده گسترده از دلار در تجارت جهانی، بویژه مبادلات مربوط به فروش نفت و کالاهای دیگر، اغلب باعث می‌شود شرکت‌های چندملیتی آمریکایی به شکل ارزان‌تری وام دریافت کنند.