به گزارش اکوایران، برج «ایون سنتر» (Aon Center) واقع در شهر لس‌آنجلس آمریکا به قیمت 147/8 میلیون دلار به فروش رفت که حدود 45 درصد کمتر از قیمت خرید آن در سال 2014 بوده است.

به نوشته بلومبرگ،‌ کاهش ارزش ساختمان های اداری همچنان ادامه دارد و علت این اتفاق، وجود تعداد بسیار زیادی ساختمان اداری خالی و هزینه‌های تأمین مالی عنوان شده است. فروش برج ایون سنتر به عنوان بزرگترین قرارداد فروش برج‌های اداری در مرکز شهر لس‌آنجلس طی سال جاری میلادی به حساب می‌آید.

به دنبال همه‌گیری کووید-19 و محبوبیت فزاینده کار در خانه و همچنین نرخ‌ بهره بالا،‌ مرکز شهر لس‌آنجلس در فهرست مناطقی قرار گرفت که بیشترین آسیب را در بازار ساختما‌ن‌های اداری در ایالات متحده متحمل شد‌ه‌اند.

در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، حدود 30 درصد فضای اداری در مرکز شهر لس‌آنجلس برای اجاره در دسترس بوده است. جذابیت نداشتن این منطقه برای اجاره ساختمان‌های اداری به رفت‌وآمد دشوار و آمار بالای افراد بدون خانه در این شهر نسبت داده شده است. علاوه بر این، میزان اجاره در مرکز شهر لس‌آنجلس 40 درصد پایین‌تر از مناطق دیگر این شهر مانند سنچری سیتی است. میزان در دسترس بودن فضاهای اداری در سنچری سیتی 16 درصد اعلام شده است.

یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بروکفیلد که زمانی بزرگترین صاحب املاک در این منطقه بود، با نکول سه برج اداری خود در سال جاری میلادی روبه‌رو شده است و همین موضوع یک مانع بزرگ برای فروشندگان املاک است. علاوه بر این، مالیات انتقال 5/5 درصدی بر معاملات املاکِ بیش از 10 میلیون دلار، در 1 آوریل سال 2023 اجرا شد که مشکلات بیشتری را برای معاملات املاک در مرکز شهر لس‌آنجلس ایجاد کرد.

در سراسر آمریکا، قیمت ساختمان‌های اداری از اوج خود در سه‌ماهه نخست سال 2022 - یعنی زمانی که فدرال رزرو فرآیند افزایش نرخ بهره را آغاز کرد - فاصله گرفته و با کاهش 35 درصدی مواجه شده است.

برج 62 طبقه‌ای ایون سنتر در سال 1973 ساخته شد و قیمت خرید آن در سال 2014 میلادی حدود 268/5 میلیون دلار بوده است.

قیمت فروش این ملک تقریبا 134 دلار در هر فوت مربع محاسبه شده است. این در تضاد با جدیدترین فروش املاک اداری در مرکز شهر لس‌آنجلس است که ساختمان یونیون بانک بود. ساختمان یونیون بانک در ماه مارس به قیمت 104 میلیون دلار، معادل حدود 150 دلار در هر فوت مربع فروخته شد.