به گزارش خبرنگار اکوایران، احسان خاندوزی در آیین رونمایی از سامانه مدیریت ریسک فساد گفت: یک اقدامی که برای مبارزه با فساد، ساده و سهل الوصول بود، این است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی هر ماه و هر چند وقت یکبار دولت فضای رسانه ای را حول آن شلوغ کند و رویکرد رسانه‌ای داشته باشد اما رویکرد رییس جمهور ناظر بر این بود که در جهت اصلاح واقعی امور متمرکز شویم نه اینکه در این زمینه شونمایی کنیم.

وی با بیان اینکه ما در مقام قوه مجریه باید زمینه های لغزنده‌ای که باعث بروز فساد می شود را بخشکانیم گفت: در حوزه مقرراتی که موجب بروز فساد می شد اتفاقات خوبی افتاد. شاهد این بودیم که مقرره ارز ۴۲۰۰ تومان چقدر زمینه فساد را ایجاد می کرد تا رانت تغییرات تعرفه که در یازده ماهه امسال ۱۱۹ بخشنامه در حوزه گمرک صادر شد در حالی که در سال گذشته این میزان، ۲۵۰ بخشنامه بود. این نوع مقررات زدایی خود فرصت رانت و فساد بود. 

خاندوزی با اشاره به اینکه محور دوم فرایندهای اجرایی بود که زمینه های مفسد پروری را ایجاد می‌کرد، ا‌دامه داد: زمینه بروز ۱۰ میلیون فساد فقط از محل درگاه ملی مجوزها خشکانده شده است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: امروز همه اوراق مالیاتی کشور از طریق پرتابل سامانه مالیاتی به مودیان ابلاغ می‌شود. اعتراضات به صورت سیستمی ثبت می‌شود و آرای هیئت‌های حل اختلاف نیز سیستمی به آنها اعلام می‌شود. 

خاندوزی ادامه داد: بیش از ۴٫۵ میلیون نفر از اصناف و خرده فروش‌ها فرایندهای مالیات ستانی بدون مراجعه حضوری صورت می‌گیرد که البته تا پایان دولت تلاش داریم تمام این فرایند را غیرحضوری و سیستمی کنیم. 

وی همچنین با بیان اینکه در خصوص بخش مهمی از ارزش‌‌گذاری‌های گمرکی که حرف و حدیث بر سر آن بسیار بود، سامان‌مند شدند، افزود: در حوزه اعتراضات به برگه‌های مالیاتی که شخص وزیر باید مستقیما پیگیری می‌کرد، به صورت سیستمی شد. حتی سابقه افراد و آرشیو اعتراضات آنها سیستمی شد. 

وزیر اقتصاد، گفت: غیر از مقررات و فرایندهای اجرایی، عدم شفافیت‌ها منجر به بروز فساد می شد که برای اولین بار صورت‌های مالی شرکت‌ها مثل نورافکن شفاف و در اختیار همگان قرار گرفت. 

خاندوزی گفت: در روز پایان دولت می‌خواهیم با افتخار بگوییم زمینه و بستر پاک تری را خواهیم داشت و هزینه فساد گران شده است.

به گزارش اکوایران، این سامانه با هدف شناسایی و رفع گلوگاه‌ها و بسترهای فساد طراحی شده است.