به گزارش اکوایران، رگولاتور بانکی ترکیه تصمیم گرفته است به وام‌دهندگان تجاری اجازه دهد تا 15 درصد درآمد خالص خود در سال 2023 را به عنوان سود تقسیمی پرداخت کنند.

براساس گزارش بلومبرگ، این رگولاتور که در ترکیه با نام BDDK شناخته می‌شود، این سقف را پس از آن اعمال کرد که بانک‌ها درخواست‌های خود برای توزیع سود سال 2023 را ارائه کردند.

سهام‌های بانکی در استانبول تا 2/1 درصد رشد داشتند و رشد دو روزه خود را به 7/3 درصد رساندند. در این میان بانک «یاپی کرِدی» 3 درصد رشد داشت، در حالیکه «ایش بانک» به عنوان بزرگ‌ترین بانک ترکیه، 1/8 درصد رشد کرد.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «اینکه بانک‌ها می‌توانند این سود را توزیع کنند، هر ساله یک موضوع پر بحث است. این خبر یک تغییر مثبت تلقی می‌شود.»

این تصمیم، دومین تصمیم متوالی رگولاتور بانکی ترکیه است که به وام‌دهندگان اجازه می‌دهد تا 15 درصد از درآمد خالص قابل توزیع خود را در میان سهامداران توزیع کنند. این در حالیست که سال‌های زیادی وام‌دهندگان مجبور می‌شدند از این سود برای تقویت سرمایه خود استفاده کنند. در واقع علت این تصمیم این است که درآمد خالص بانک‌های ترکیه در سال 2023 به رکورد 620/5 میلیارد لیر (19/4 میلیارد دلار) افزایش پیدا کرد؛ اگرچه افزایش سالانه 44 درصدی کمتر از متوسط نرخ تورم 53/9 درصدی برای کل سال 2023 بوده است.

رشد سود در سال گذشته میلادی آهسته‌تر شد زیرا بانک مرکزی ترکیه به سیاست‌های اقتصادی متداول‌تر روی آورد و نرخ بهره را از 8/5 درصد به 42/5 درصد رساند. از زمان انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری می 2023، سیاست‌ اقتصادی ترکیه با تغییر همراه بوده است.