به گزارش اکوایران، نرخ تورم لبنان برای نخستین‌بار در حدود چهار سال اخیر به کمتر از 100 درصد کاهش پیدا کرده است.

به نوشته بلومبرگ،‌ این اتفاق در حالی رخ داده که کسب‌وکارها و فروشگاه‌های این کشور بحران‌زده، به شکل فزاینده‌ای به جای لیره، پول ملی لبنان، دلار آمریکا را مبنای قیمت‌گذاری کالاهای خود قرار داده‌اند.

براساس آمارهایی که در روز دوشنبه (3 اردیبهشت) منتشر شد، قیمت‌های مصرف‌کننده در لبنان در ماه گذشته میلادی با رشد سالانه 70/4 درصدی همراه بود، در حالیکه این نرخ در ماه فوریه، در سطح 123 درصد قرار داشت. نرخ تورم لبنان برای پنجمین ماه متوالی با کاهش همراه شده و اکنون به حدود سه‌-چهارم اوج تورم این کشور کاهش پیدا کرده است. قله تورمی لبنان در آوریل 2023 میلادی ثبت شد و در آن برهه تورم این کشور به 269 درصد رسید.

در سال 2020 که لبنان در بخش اوراق قرضه بین‌المللی به ارزش 30 میلیارد دلار،‌ دچار نکول بدهی شد، اقتصاد این کشور با بحران روبه‌رو شده است. این اتفاق باعث شد پس‌انداز مردم این کشور از میان برود و ارزش لیره نیز به‌شدت سقوط کند.

نمودار 1 (2)

روند تغییر تورم لبنان

 

پس از آن بسیاری از شرکت‌ها برای حفاظت از حاشیه سود، محصولات خود را به دلار قیمت‌گذاری کردند. مقامات لبنانی همچنین اجازه دادند سوپرمارکت‌ها نیز قیمت‌گذاری دلاری را در دستور کار خود قرار دهند. اکنون بسیاری از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات در لبنان از مشتریان می‌خواهند تا پرداخت خود را با دلار آمریکا انجام دهند.

در این میان، لیره نیز از تابستان گذشته در بازار سیاه با ثبات همراه شده است و همین امر بر کاهش نرخ تورم لبنان تأثیرگذار بوده است.

فروپاشی اقتصادی لبنان باعث شده سه‌-چهارم از جمعیت این کشور دچار فقر شوند. در حالیکه فرایند دلاری شدن در لبنان باعث کاهش تورم شده است، این اتفاق می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن شرایط برای آن دسته از شهروندان لبنانی شود که هنوز به لیره حقوق می‌گیرند و به ارزهای خارجی دسترسی ندارند.

کشورهای دیگر نیز که با نرخ تورم بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در سال‌های اخیر به دلاریزه کردن در سطوح مختلف روی آورده‌اند، از جمله ونزوئلا و زیمباوه.