به گزارش اکوایران به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، با اشاره به برخی تخلفات مالیاتی در کشور از شناسایی پنج هزار پزشک خبر داد که همچنان از دستگاه‌های کارتخوان استفاده نمی‌کنند.

اطلاعات این پزشکان به سازمان نظام پزشکی ارسال شده است و اقدامات بعدی شامل تذکر کتبی، بازدید میدانی، و همچنین حذف آن‌ها از مزایای تبصره 100 خواهد بود. این اقدام به منظور افزایش شفافیت مالی و جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شده است.

تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار حساب شخصی در کشور شناسایی شده که غیرتجاری بوده اما به‌طور غیرقانونی در فعالیت‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین ۴۵ شخص حقیقی که در نظام مالیاتی ثبت‌نام نکرده بودند، مجموعاً ۶۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتند. که سازمان امور مالیاتی تصمیم دارد به‌طور جدی این موارد را پیگیری کند و با تخلفات برخورد کند.

طرح تبصره 100 و جلوگیری از سوءاستفاده

سازمان امور مالیاتی برای تسهیل امور مالیاتی، تبصره 100 قانون مالیات‌های مستقیم را برای برخی اصناف و مشاغل کوچک اجرا کرد. این تبصره به برخی از مشاغل اجازه می‌دهد که به‌جای ارائه اظهارنامه مالیاتی، با پرداخت مبلغی مشخص، تکلیف مالیاتی خود را روشن کنند.

اما یکی از چالش‌های اجرایی، سوءاستفاده برخی افراد از این تسهیلات بود که سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت این افراد را از مزایای تبصره 100 محروم کند و با بررسی دقیق‌تر، جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیرد.