نرخ اجاره کارت ملی تا دو میلیون تومان!

«یک بار ثبت نام با هر کارت ملی» و «سقف خرید و فروش برای هر کارت ملی» اینها جمله هایی هستند که طی سال های گذشته بارها شنیده ایم. حالا به خوبی می دانیم که دولت برای جلوگیری از سوءاستفاده واسطه ها محدودیت های زیادی بر اساس کارت ملی متقاضیان در بازارهای مختلف ایجاد کرده است، مثلا افرادعاد فقط می توانند سالانه ۲۲۰۰ دلار بخرند آن هم با ارائه کارت ملی و مردم با رائه کارت ملی می توانند شانسشان را برای خرید خودرو در طرح های فروش شرکت های خودروسازی که بر اساس قرعه کشی انجام می شوند، امتحان کنند اما فکر می کنید کسی که به اعمال محدودیت براساس کارت ملی دست زده، به هدفی که داشته رسیده است؟ وقتی به بازار اجاره کارت ملی که مدت زیادی است راه افتاده و با شروع طرحهای فروش خودرو اوج گرفته نگاه کنیم می بینیم که اگرچه او به هدفش نرسیده اما در این میان سود زیادی گیر صاحبان کارتهای ملی آمده است. 

خبرهای موثق می گویند عده ای با اجاره کارت ملی و گواهی نامه کسانی که خودرو ندارند و بیشتر از ۲۴ ماه است که از طریق طرح های ویژه فروش، صاحب خودرو نشده اند، از طرف آنها در قرعه کشی ها شرکت می کنند،‌ هزینه اجاره هر کارت ملی هم بین یک تا دو میلیون است اما اگر اسم صاحب کارت ملی از سبد قرعه بیرون بیاید مبلغ بیشتری گیر صاحب کارت خواهد آمد و رقمی بین دو تا چهار درصد قیمت ماشین به آن مبلغ اولیه اجاره اضافه خواهد شد البته صاحب کارت ملی همراه با کارت ملی اش سفته ضمانت هم به می دهد که ادعایی نداشته باشد. 

رد پای کارت ملی اجاره ای از واردات و ارز دولتی تا اختلاس و حساب سوری

همین جریان با کمی تغییر در مبلغ برای خرید دلار هم دیده می شود،‌ اهالی بازار ارز می گویند عرف اجاره کارت ملی ۲۵۰ هزارتومان است، البته بعضی ها می گویند کارتن خواب ها و بعضی از بی خانمان ها حتی در ازای یک وعده غذای گرم حاضرند کارت ملی شان را به دلال های بازار ارز بدهند. 

اسم کارتن خواب ها را به عنوان کسانی که پای کارت ملی شان وسط بوده قبلا هم در جریان پرونده اختلاس از بانک سرمایه شنیده بودیم، وقتی که معلوم شد تیم آن تهیه کننده معروف با کارت ملی کارتن خواب ها اقدام به افتتاح حساب های سوری کرده برای گرفتن تسهلات بیشتر و ثبت شرکت هایی که وجود خارجی نداشتند. فهرست کارهایی که می شود با کارت ملی کرد هنوز تمام نشده، دریافت کارت بازرگانی هم یکی دیگر راه های پول درآوردن از کارت ملی است. حتما ماجرای زنی روستایی را شنیده اید که با کارت بازرگانی که به اسم او ۷۰۰ دستگاه بنز و پورشه و آزرا وارد شده بود درحالی که روحش از وجود چنین خودروهایی خبر نداشته است. همه اینها یعنی تعیین محدودیت مبتنی بر کارت ملی به اندازه یک سرعت گیر کوچک هم نتوانسته جلوی کسانی را که دولت آنها را عامل نوسان در بازارها می داند بگیرد. مشکل اینجاست که ریشه در رانت است، هر چقدر هم از شاخ و برگ زده شود، ریشه خشکانده نمی شود.