در طول یکسال گذشته شریک اول تجاری کشور نیز از وارادت بیشتر از ایران امتناع کرد. تحریم های آمریکا در کاهش ۱۵ درصدی صادرات ایران به چین نقش غالب را داشت، اما کرونا هم در کوچک کردن سفره صادراتی ایران به چین سهیم بود. کل حجم تجارت ایران و چین به حدود ۴/ ۱۳ میلیارد دلار رسید. از رقم تجارت ۹ ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۴/ ۶ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به چین و ۷ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از چین بوده که هر دو نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته‌اند.

بیشترین صادرات به چین مربوط به کدام گروه است؟

گروه کالاهای پلاستیک و انواع آن با سهم ۳۸ درصدی بیشترین سهم از صادرات ایران به چین را طی مدت مذکور به خود اختصاص داده است. حدود ۲ میلیارد دلار از صادرات ایران، کالاهای پلاستیک و انواع آن بوده است. گروه مواد شیمیایی آلی با سهم ۲۵ درصدی و به میزان ۳/ ۱ میلیارد دلار و گروه چدن، آهن و فولاد نیز با دارا بودن سهم ۱۵ درصدی در صادرات، ۷۷۳ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد کرد.

۴۵۸ میلیون دلار ارز نیز حاصل صادرات پسته، انجیر خشک و زعفران بود.

عمده سهم واردات از چین در کدام گروه است؟

در کفه وارداتی از چین ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و اجزا و قطعات آنها با سهم ۲۱ درصدی بیشترین سنگینی را دارد.

ارزش واردات ایران در این گروه کالایی در ۹ ماهه ۹۹ حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار بوده است.

گروه رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار و آبگرم، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آنها و گروه قطعات منفصله ماشین‌آلات راه ‌سازی، خودرو و سایر ماشین‌آلات و وسایل نقلیه موتوری CBU نیز سهم عمده ای را از وارادت چین به خود اختصاص داده است.

در مجموع تجارت ایران و چین نسبت به مدت مشابه سال  قبل نزدیک به ۱۵درصد کاهش پیدا کرده است. اگرچه تراز تجاری میان دو کشور همچنان به نفع چین است، اما نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ میلیون دلار بهبود یافته است.

شناخت بازارهای جهانی، برقراری ارتباطات با بازارها و اصلاح ساز و کار مالی و زدودن موانع تجارت در سنگین کردن کفه ترازوی صادراتی موثر خواهد بود.