اپل از کارگران خود بیگاری می‌کشد

اپل این بار نه به خاطر فناوری هایش، بلکه به خاطر سخنان امام جمعه آبدان در ایران خبرساز شد 

اخیرا محمود کارگر امام جامعه آبدان استان بوشهر در اظهارنظری نسبت به حقوق کارگران و کارمندان اپل ابراز نگرانی و تاسف کرد. او گفته بود که اپل حقوق کافی نمیدهد و از کارگران خود بیگاری میکشد،‌ اما دستمزدهای این غول فناوری چگونه است؟

اپل به طور میانگین در سال ۹۸ هزار دلار به نیروهای خود حقوق میدهد. رقمی که برای زندگی در آمریکا میتواند مناسب باشد،‌ چرا که بنابر برآوردها هزینه زندگی با کرایه یک آپارتمان نقلی و زندگی آسوده به طور متوسط ۳۵ هزار دلار در سال برای یک فرد آمریکایی آب میخورد. البته اپل میتواند خیلی رویایی باشد، مخصوصا برای مهندسان عالی رتبه و متخصصان همه فن حریفش، به طور مثال مهندسان سخت افزار با درآمد ۱۷۰ هزار دلاری و مهندسان ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی سالانه بیش از ۱۸۰هزار دلار درآمد دارند. اپل همچنین در پایین ترین حقوق هایی که میدهد لیست کارگران ساده و افرادی که پشت تلفن به سوالات مشریان پاسخ میدهند را دارد. این شرکت فناوری به کارمندان این بخش ها در ماه چیزی حدود ۳ هزار و ۶۰۰ دلار و در سال حدود ۴۴ هزار دلار پرداخت میکند، که باز هم برای یک آمریکایی کم مهارت رقم خوبی به حساب می آید. 

اما شاید منظور امام جمعه آبدان، شرکت ویسترون در هند بوده باشد که قرار بود به اسم اپل خط تولید راه بیندازد که آن هم با شکایت کارگران از مکفی نبودن حقوق و مزایا و توسط خود اپل منحل اعلام شد.