پیش بینی که درست از آب درآمد و دو قوه در ماجراهای زیادی با هم تنش پیدا کردند و حتی در مواردی کار آنقدر بیخ پیدا کرد که چهره های دیگر از جمله رهبری به آن ورود کردند.

مرور چالش های قوه مجریه و مقننه در سال ۹۹

قبل از انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی بسیاری از اهالی دنیای سیاست پیش بینی می کردند که این بار نوبت یک مجلس اصولگرای تمام و کمال است، پیش بینی که درست درآمد و وکلای مردم در مجلس یازدهم از همان اول با شعار انقلابی بودن و برداشتن گام تازه انقلاب کارشان را شروع کردند. اغلب منتخبان از جمله منتقدان جدی دولت بودند و همین موضوع باعث که از همان ابتدا مجلس و دولت کارشان را دست به یقه شروع کنند.

 اصطکاک بین این دو قوه در موضوعات زیادی اوج گرفت اما در نیمه دوم سال به بالا ترین حد خودش رسید وقتی که همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و بیشتر شدن امیدها در ایران برای رفتن ترامپ، نمایندگان تصمیم گرفتند قانون مقابله با تحریم های آمریکا را تصویب کرده و به مقابله به مثل با ایالات متحده آمریکا بپردازند.

 طبق این قانون، ایران تا سوم اسفند تمام تعهدات برجامی خودش از جمله اجرای پروتکل الحاقی مربوط به فعالیت های هسته ای اش را متوقف می کرد. این تصمیم با واکنش منفی دولت مواجه شد. البته تمام درگیری های دولت و مجلس در مورد سیاست های خارجی کشور نبود بلکه این دو نهاد در زمینه مسائل داخلی هم کم چالش نداشتند، ار جمله وضعیت بازار سرمایه که اهالی خانه ملت، دولت را مقصر اصلی آن اعلام می کردند و دولت مجلس را به بیرون گود نشستن و دستور صادر کردن متهم می کرد با ارائه لایحه بودجه از طرف دولت به مجلس، مرحله تازه ای از اختلاف ها شروع شد. از همان اول با غیبت روحانی در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس، حاشیه ها شروع شد و بعد با اعمال تغییرات گسترده از سوی کمیسیون تلفیق بودجه اوج گرفت.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

 این تنش ها در چند زمینه بیشتر از سایر حوزه ها بروز پیدا کرد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به عنوان نرخ تسعیر ارز برای سال ۱۴۰۰ از جمله آنها بود. دولت می گفت که بهتر است چنین انتظاراتی در جامعه ایجاد نشود اما مجلس می گفت دولت می خواهد از ما به التفاوت نرخ ارز برای خودش منابع مالی ایجاد کند. مجلس همچنین پیش بینی دولت درباره افزایش چندین برابری فروش نفت را ناشی از خوش بینی آن به دولت بایدن دانست و اعلام کرد که این بخش از بودجه هم واقع بینانه نیست. عحیب اینکه در نهایت بودجه ای که دولت می گفت در کمیسیون تلفیق کاملا دچار استهاله شدهف‌در صحن علنی رای نیاورد و دوباره به دولت برگردانده شد. اگرچه بررسی مجدد بودجه تا نیمه های اسفندماه طول کشید اما این آخرین چالش این مجلس و دولت در سال ۹۹ نبود. بلکه با نزدیک شدن به تاریخ اجرای قانون مقابله با تحریم های آمریکا و توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، رئیس آژانس انرژی اتمی راهی ایران شد و با سازمان انرژی اتمی به توافقاتی رسیدند.

جزئیات این توافق مخصوصا آنجایی که می گفت ایران به مدت سه ماه اطلاعات فعالیت های هسته ای اش را ضبط کرده و در صورت رفع تحریم ها آنها را در اختیار آژانس قرار خواهد داد، چنان مجلس را عصبانی کرد که نماینده ها بررسی بودجه را رها کرده و یک جلسه کامل را برای حمله به دولت اختصاص دادند. آنها این کار دولت را مذاکره پشت پرده و دور زدن قانون می دانستند. در نهایت با ورود رهبری و توصیه به داشتن وحدت کلمه و یک صدایی، قرار شد که کمیته ای برای بررسی ماجرا در مجلس تشکیل شود. البته در نظر داشته باشید که همه اینها غیر از دعواهای لفظی محمدباقر قالیباف و حسن روحانی به عنوان دو رقیب سیاسی قدیمی است.