به گزارش اکوایران؛ براساس جدیدترین مطالعه معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران،  از موانع اصلی تامین غذا و امنیت غذایی در سطح جهان، ضایعات و اتلاف محصولات کشاورزی و غذایی است. به گزارش سازمان ملل متحد در 2024، سالانه حدود 783 میلیون نفر دچار گرسنگی هستند و حدود 150 میلیون کودک زیر پنج سال از مشکلات رشد و نمو ناشی از سوءتغذیه رنج می‌برند. این در حالی است که در دنیا سالانه مقدار زیادی از مواد غذایی خوراکی از بین رفته یا هدر می‌رود.

هدررفت و ضایعات محصولات غذایی در طول زنجیره ارزش غذایی شامل تمام مراحل قبل از تولید، تولید، عرضه، حمل ونقل، فروش و مصرف است. روند روزافزون ضایعات غذایی و محصولات کشاورزی از چالش‌های مهم و جدی بیشتر کشورها به‌ویژه کشورهای درحال توسعه است.

اغلب ضایعات محصولات غذایی و کشاورزی تولید شده در این کشورهای در مرحله تولید اولیه و در داخل زنجیره تامین رخ می‌دهد. این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته، در مرحله مصرف خانوار اتفاق می‌افتد.

 بر اساس گزارش شاخص ضایعات غذایی 2024 ، جهان حدود 1.05 میلیارد تن مواد غذایی را در سال 2022 هدر داده است که حدود یک پنجم آن یعنی معادل 19 درصد در سطح خرده‌فروشی، خدمات غذایی و خانگی و حدود 13 درصد آن در طول زنجیره تامین از دست رفته است.

آلودگی‌های زیست محیطی، اتلاف منابع و سرمایه از تبعات مهم ضایعات صنایع تبدیلی است. برای مثال، براساس گزارش شاخص ضایعات، هدر رفت  غذا و محصولات کشاورزی عامل 8 الی 10 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده و تقریبا 30 درصد از زمین‌های کشاورزی جهان را اشغال می‌کنند.

رشد کاهش ضایعات در جی 20

میزان ضایعات غذایی در مناطق مختلف بر اساس درآمد، دما و شهرنشینی هدررفت و ضایعات مواد غذایی در مناطق گوناگون بسیار متفاوت است. در نتیجه راه‌حل‌های مختلفی برای کنترل و کاهش آن‌ها لازم خواهد بود.

به لحاظ درآمدی، ضایعات مواد غذایی فقط مشکل کشورهای ثروتمند نیست. از سال 2021 همگرایی کشورها در میانگین سرانه ضایعات غذایی خانگی افزایش یافته است. بر اساس گزارش شاخص ضایعات غذایی2024 ، رابطه مثبتی بین میانگین دما و سرانه ضایعات مواد غذایی وجود دارد. به نظر می‌رسد، کشورهای گرم‌تر ضایعات غذایی بیشتری در خانوارها ایجاد می‌کنند که به طور بالقوه ناشی از افزایش مصرف غذاهای تازه با قطعات غیرقابل خوردن و عدم وجود زنجیره سرد قوی است.

دماهای بالاتر در برخی از فصول سال، بلایای طبیعی مانند گرمای شدیدی و خشکسالی و ... حمل ونقل و فروش ایمن مواد غذایی را به چالش برانگیز می‌کند  که اغلب منجر به هدر رفت یا تلف شدن حجم قابل توجهی از موادغذایی می‌شود.

بر اساس نتایج حاصل از شاخص ضایعات غذایی در کشورهای با درآمد متوسط، تفاوت‌هایی بین جمعیت شهری و روستایی وجود دارد.  آمارها حاکی از این است که مناطق روستایی معمولا ضایعات غذایی کمتری دارند. دلیل این امر می‌تواند ناشی از مصرف ضایعات غذایی توسط حیوانات خانگی و کمپوست‌های خانگی در مناطق روستایی باشد.

برهمین اساس تحلیلگران توصیه می‌کنند، باید  نقش دولت‌های محلی در مقابله با ضایعات مواد غذایی در سال‌های آینده افزایش پیدا کند و تلاش‌ها برای تقویت کاهش ضایعات مواد غذایی در شهرها متمرکز شود. 

بر اساس گزارش شاخص ضایعات 2024 سازمان ملل متحد، از میان کشورهای جی 20 فقط چهار کشور استرالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمر یکا و اتحادیه اروپا چشم‌انداز مناسبی برای کاهش ضایعات تا سال 2030 را دارند. دو کشور کانادا و عربستان سعودی از گروه جی20 نیز چشم‌انداز مطلوبی برای کاهش ضایعات خانوارها دارند.

این گزارش بیان می‌کند که کشورهای جی 20 می‌توانند نقشی پیشرو در همکاری بین‌المللی و توسعه سیاست برای پیشبرد رکن 12.3 اهداف توسعه پایدار ایفا کنند، این کشورها می‌توانند تاثیر به‌سزایی بر ارتقای آگاهی و آموزش در مورد ضایعات مواد غذایی داشته و تخصص و مهارت خود را با کشورهایی که در این مسیر نوپا هستند به اشتراک بگذارند.