به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ - با وجود تیتر سایت‌ها مبنی بر موج اخراج گسترده در صنعت فناوری، بازار کار همچنان داغ است. آمریکایی‌ها نیروی کار را ترک می‌کنند و جمعیت سالخورده و کمبود مهاجرت نیز به این معنی است که رقابت برای جذب نیروی کار همچنان جدی است.

اگرچه دستمزد برای بیشتر مردم بسیار مهم است، اما به گفته کارشناسان، در فضای کنونی شرکت‌ها باید فراتر از حقوق بالا، راه‌های جدیدی برای متمایز کردن خود به عنوان یک کارفرمای ایده‌آل بیابند.

بیشتر بخوانید: کدام جویندگان کار برنده‌اند؟

ملیسا سوییفت - رئیس گروه تحول آمریکا در شرکت مشاوره‌ای مرسر - گفت: در ابتدا می‌خواستند با پول بیشتر، مشکل را حل کنند؛ از جمله پاداش تمدید قرارداد و افزایش حقوق. این‌ها تا حدی مؤثر بودند، اما اکنون شاهد تغییر استراتژی‌هایی پایدار برای حفظ نیروی کار هستیم؛ مثلا کارهایی که می‌توان انجام داد تا کارمندان سر این کار بمانند تا دیگر نیازی به آتش زدن پول نقد نباشد.

در اینجا پنج مورد از بهترین استراتژی‌ها و مزایایی که کارشناسان می‌گویند در سال 2023 مهم خواهند بود، آورده شده است. البته این غیر از ناهار رایگان، کمک‌هزینه ایاب و ذهاب و سایر مشوق‌هایی بود که کارفرمایان امسال امتحان کردند.

دورکاری

برای اکثر جویندگان مشاغل از راه دور، فرصت کار از خانه در صدر فهرست اولویت‌ها است. مطالعات نشان داده‌اند که دورکاری باعث بهبود تعامل، کاهش فرسایش و افزایش بهره‌وری می‌شود؛ با وجود اینکه برای بسیاری از کارفرمایان بازگشت کارمندان به میزشان، ارزش زیادی دارد.

پریثویراج چودوری - استاد دانشکده بازرگانی هاروارد - که در مورد دورکاری تحقیق می‌کند، گفت: انتظار دارم تغییر به سمت «کار ترکیبی» و «کار از هر کجا» زمان زیادی ببرد، زیرا انعطاف‌پذیری به شرکت‌ها کمک می‌کند استعدادهای متنوع و باکیفیتی را حفظ کنند. در حالی که شرکت‌های پیشرو که انعطاف‌پذیری دارند، بیشترین سود را خواهند برد، عقب‌مانده‌ها مجبور خواهند شد برای جلوگیری از جابجایی برای رسیدن به آن‌ها، بجنبند.

stages-and-levels-of-remote-work-1

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری کلمه جادویی جدید استخدام‌کنندگان است. به گفته کاترین هارتمن - رئیس جهانی بخش کار، پاداش و شغل در شرکت مشاوره‌ای ویلیس تاورز واتسون پی‌ال‌سی - انعطاف پذیری (یا فقدان آن) همیشه یکی از بزرگترین دلایل ترک شغل یا ماندن در آن است که توسط کارمندان عنوان می‌شود.

با این حال، بحث رفت و آمد تنها یک جنبه از قضیه است. این مسأله در مورد جنبی کلی آزادی عمل در برنامه شخصی است.

بن گرنجر - روانشناس ارشد محل کار شرکت کوالتریکس - گفت: حتی سازمان‌هایی که کار دفتری و حضوری را اجباری کرده‌اند، تغییرات قابل‌توجهی در نحوه رویکردشان در مورد انعطاف‌پذیری ایجاد کرده‌اند. اکنون برخی به والدین اجازه می‌دهند تا برنامه‌های خود را تغییر دهند؛ مانند ترک کار در  اواسط بعدازظهر برای برداشتن بچه‌ها از مدرسه و سپس برگشت به محل کار، یا حضور بعد از رساندن بچه‌ها به مدرسه.

کار پایدار

کیتلین دافی - مدیر تحقیقات شرکت مشاوره گارتنر - عنوان کرد: شرکت‌ها در حال طراحی مجدد کار هستند تا از فرسودگی شغلی که بسیاری از آن ناراحتند، جلوگیری کند. برخی استراتژی‌ها عبارتند از روزهای بدون جلسه، تعطیلات آخر هفته بیشتر در تابستان، چهار روز کاری در هفته، تعطیلی کامل اما موقت شرکت، افزایش زمان تعطیلات، کاهش بار بیش از حد فناوری و حتی یک چُرت روزانه.

سوییف نیز گفت: این تغییر به‌تازگی آغاز شده است. فکر نمی‌کنم واقعا هنوز استقبال گسترده‌ای از این ایده وجود داشته باشد به نظرم این استراتژی‌ها باید بیشتر با تجربه روزمره کارمندان امتحان شود.

او در ادامه پرسید که «آیا کارکنان بیش از حد کار می‌کنند؟ آیا مدیران حمایت می‌کنند؟ شرکت‌هایی که واقعاً این رقابت می‌برند، آن‌هایی هستند که شش ماه بعد، کار در آنجا واقعاً احساس متفاوتی دارد.»

سلامت مالی

از آنجایی که دستمزدها به پای افزایش هزینه‌ها نمی‌رسد، کارگران به دنبال کارفرمایانی هستند که قادرند بار تورم را کاهش دهند. تجزیه و تحلیل پایگاه تحلیل کار لایت‌کست نشان داد که یکی از مزایای محبوب، کمک‌هزینه تحصیلی است. در ۷ درصد آگهی‌های شغلی سال ۲۰۲۱ و ۸ درصد سال ۲۰۲۱ دیده می‌شود.

هارتمن گفت: در گذشته، تصور مردم از رفاه مالی، بیشتر روی بازنشستگی و ثروت بلندمدت متمرکز بود؛ اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد که افراد می‌توانند از رفاه مالی بهتری برخوردار شوند؛ مانند کمک‌هزینه مراقبت از سالماندان یا کمک‌هزینه مراقبت از کودک. اگر شرکت این هزینه‌ها را پوشش دهد، شما نیز پول بیشتری خواهید داشت.

Financial-Health1

امنیت شغلی

حتی اگر تا کنون بازار کار تاکنون داغ بوده است، متقاضیان احتمالاً با تغییر شرایط اقتصادی محتاط‌تر می‌شوند؛ بویژه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری که ناپایدار هستند، زیرا دوران پول آسان به پایان می‌رسد و موج جدیدی از ریاضت‌های اقتصادی آغاز می‌شود.

هارتمن گفت که در سال 2022، کارمندانی که در کار خود ماندند و برای افزایش حقوق به جای دیگری نرفتند، توسط به‌اصطلاح مالیات وفاداری جریمه شدند. امسال، شرکت‌های باثبات، حتی در شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی نیز نسبت به استارت‌آپ‌های جدید پر زرق و برق که هنوز به سود خود نرسیده‌اند، در موقعیت بهتری برای جذب استعدادهای برتر خواهند بود. امنیت شغلی اهمیت بیشتری خواهند داشت.