به گزارش اکوایران، عربستان پیش‌بینی خود از مازاد بودجه سال ۲۰۲۳ را نسبت به آخرین پیش‌بینی خود که در سه ماه گذشته ارایه کرده بود، افزایش داد. این اقدام عربستان نشان می‌دهد که با وجود آشفتگی‌های موجود در بازار نفت و ترس از رکود بازارها، به درآمدهای این کشور اطمینان وجود دارد.

آخرین پیش‌بینی دولت که در روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد که مقامات این کشور انتظار دارند مازاد بودجه سال ۲۰۲۳ به ۱۶ میلیارد ریال (۴.۳ میلیارد دلار) برسد که تقریبا دو برابر برآورد ۹ میلیارد دلاری قبلی است‌. پیش‌بینی رشد اقتصادی همچنان ۳.۱ درصد است.

IMG_20221208_104054_187

«محمد الجدان» وزیر دارایی دولت سعودی به خبرنگاران اعلام کرده «ما برای مازاد بودجه جشن نمی‌گیریم. این چیزی است که ما انتظار آن را از قبل داشته‌ایم، زیرا برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای نفتی تلاش کرده‌ایم.»

بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، حتی در شرایطی که بازار نفت تمام سودهای خود را در سال از دست داده، از موضع خود عقب‌نشینی نکرده است. خطر رکود اقتصادی در این شرایط نیز خطری بزرگ و قابل توجه است، زیرا افزایش هزینه‌های انرژی و رشد نرخ بهره در ماه‌های آتی بر تقاضا اثر خواهد گذاشت.

پادشاهی عربستان تمایل دارد در تهیه بودجه دیدگاه محافظه‌کارانه خود را حفظ کند و مفروضات خود را در این زمینه فاش نمی‌کند. الراجحی کپیتال تخمین زده که پادشاهی عربستان قیمت نفت برنت برای سال آتی را حدود ۷۸ دلار در هر بشکه بودجه‌بندی کرده است؛ درست در محدوده‌ای که قیمت نفت خام در روز چهارشنبه معامله شد.

IMG_20221208_104100_939

بر اساس گزارش بلومبرگ بازار نفت تا اوایل سال ۲۰۲۳ ممکن است کاملا متفاوت و متغیر عمل کند، زیرا جهان در انتظار نتیجه رویدادهایی است که می‌تواند عرضه و تقاضا را به طور بالقوه در روزها و هفته‌های آینده تغییر دهد.

به عنوان مثال، مقامات چینی در حال کاهش سخت‌گیری‌های سیاست کوویدصفر هستند که اقتصاد بزرگترین واردکننده نفت جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

در همین حال تحریم‌ها بر صادرات نفت خام روسیه از روز دوشنبه اجرایی شده است و اتحادیه اروپا و گروه ۷ سقف قیمت نفت را در ابتدای راه ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کرده‌اند.

وزیر دارایی عربستان اعلام کرد که پیش‌بینی‌های مازاد برای سال آتی احتمالا محافظه‌کارانه است. او گفته بازگشت میزان سفرهای بین‌المللی به سطح قبل از کرونا تا دو میلیون بشکه به تقاضای نفت اضافه می‌کند و این در شرایطی است که بازگشایی اقتصادی چین روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت به تقاضا می‌افزاید.

الجدان گفت این دو عامل به تنهایی می‌تواند مشکلاتی را در بازار انرژی ایجاد کند زیرا ظرفیت مازاد بسیار محدود است.

عربستان سعودی مازاد بودجه سال جاری را ۱۰۲ میلیارد ریال پیش‌بینی می‌کند که از برآورد ۹۰ میلیارد ریالی اولیه بیشتر است.

الجدان وزیر دارایی عربستان اعلام کرد بخشی از مازاد درآمد به بانک مرکزی تعلق خواهد گرفت زیرا ذخایر از ۷۳۷ میلیارد دلار سال ۲۰۱۴ به ۴۴۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. صندوق توسعه ملی و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی نیز مقصد مازاد درآمد عربستان خواهد بود.

درآمد دولت برای اولین سال در 10 سال گذشته مازاد شده است و دولت تصمیم دارد برای شرایط سخت سال‌های آینده آن را حفظ کند.

عربستان در سال جاری سریعترین میزان رشد در میان اعضای گروه ۲۰ را ثبت کرده و دولت پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی تا پایان سال جاری به ۸.۵ درصد برسد.

رونق اقتصادی در عربستان فراتر از بخش انرژی بوده و فعالیت‌های تجاری در اقتصاد غیرنفتی عربستان سعودی سریعترین رشد در هفت سال گذشته را ثبت کرده است، زیرا ثبت سفارش‌ها رشد کرده و و کسب و کارها خوش‌بین‌تر شده‌اند.

در همین شرایط، پادشاهی عربستان رویکرد محافظه‌کارانه‌تری برای هزینه‌ها در پیش گرفته است و وزارت دارایی عربستان در برابر اینکه افزایش درآمد منجر به افزایش هزینه شود، مقاومت می‌کند.

الجدان گفت که در سال جاری بارها از او سوال شده که آیا مازاد امسال عربستان این کشور را به عادات قدیمی و افزایش هزینه‌ها سوق خواهد داد؟ و در ادامه توضیح داد که در گذشته مازاد بودجه به بخش دولتی متورم هدایت می‌شد اما این‌بار دولت عمدتا افزایش هزینه‌ها را برای کمک به خانواده‌های کم‌درآمد برای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی و تعیین سقف قیمت سوخت هدایت کرده است.

چشم‌انداز مالی پادشاهی عربستان سعودی همچنان قوی است و صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که می‌تواند حدود یک‌سوم درآمدهای نفتی را ذخیره کند‌. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر اعلام کرد که پیش‌بینی‌اش برای اقتصاد عربستان به خاطر رشد بخش نفتی و غیرنفتی قوی باید بازنگری شود.

با این حال آخرین پیش‌بینی‌های بودجه نشان می‌دهد که دولت به دنبال افزایش مخارج نیست و همچنین نمی‌خواهد میزان مالیات بر ارزش افزوده را که در سال ۲۰۲۰ و در شروع همه‌گیری به ۱۵ درصد افزایش داده فورا کاهش دهد. دولت گفته این مسأله در آینده مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

الجدان گفت نمی‌خواهیم سیاست‌ها را با عجله تغییر بدهیم، زیرا فقط ثبت یک یا دو سال مازاد بودجه برای تغییر سیاست‌ها زود است.

در گزارش قبلی عربستان که در اکوایران هم مورد بررسی قرار گرفت، الراجحی کپیتال قیمت نفت برای سال آتی را ۷۶ دلار پیش بینی کرده بود ولی در گزارش روز چهارشنبه پیش‌بینی خود را دو دلار در هر بشکه افزایش داده است. این در حالی است که قیمت نفت هم‌اکنون در محدوده ۷۴ دلاری است ولی در زمان اعلام بودجه در آخرین روز ماه سپتامبر قیمت نفت در محدوده ۸۷ دلار قرار داشت که بازنگری مجدد عربستان در میزان مازاد درآمد سال آتی می‌تواند سیگنال توافق روند نزولی بازار نفت باشد.