به گزارش اکوایران، بانک‌ها به علت اضافه‌ برداشت‌ از بانک مرکزی 24 همت جریمه شدند. بر اساس آخرین وضعیت صورت مالی بانک‌ها که در سایت کدال منتشر می‌شود، برخی بانک‌ها بابت اضافه برداشت‌هایی که از بانک مرکزی داشته‌اند مشمول پرداخت جریمه شده‌اند.

جریمه اضافه برداشت بانک‌ها مجزا از میزان اضافه برداشتی است که بانک‌ها از بانک مرکزی دریافت کرده‌ و این جریمه بابت عدم تسویه به‌موقع اضافه برداشت‌های صورت گرفته است. بررسی آخرین اطلاعاتی که از میزان جریمه بانک‌ها بابت اضافه برداشت در دسترس است نشان می‌دهد این جریمه برای 11 بانک به 23 هزار و 785 میلیارد تومان رسیده است. دیگر بانک‌ها یا جریمه‌ای از این محل نداشته یا اطلاعاتی در صورت ‌مالی آنها ذکرنشده است.

ثبت بیشترین جریمه اضافه برداشت ها در بانک سرمایه

بر همین اساس بیشترین جریمه بابت اضافه برداشت از بانک مرکزی به بانک سرمایه تعلق دارد که رقم آن در پاین شهریور 1401 به حدود 20 همت رسیده است. این در حالی است که حمیدرضا نجف‌پور، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در بهمن ماه سال گذشته بیان کرد: با ظرفیت‌سازی خوبی که در درون حاکمیت اتفاق افتاده، بخش قابل توجهی از بدهی بانک سرمایه در حوزه جرایم اضافه و برداشت که نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده بخشیده شده که گام‌های بزرگی در مسیر احیای این بانک است. بعد از بانک سرمایه، بیشترین میزان جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی به بانک صادرات و ایران زمین تعلق دارد.

آخرین وضعیت صورت مالی بانک صادرات نیز نشان می‌دهد حدود 2 هزار میلیارد تومان بابت سود و جرایم اضافه برداشت از حساب جاری نزد بانک مرکزی برای این بانک به ثبت رسیده است. در همین راستا آخرین رقم به ثبت رسیده برای بانک ایران زمین نیز مربوط به سال 1397 است که معادل 763 میلیارد تومان است.

اضافه برداشت

بیماری مزمن اضافه برداشت ها

اضافه برداشت بانک به بیماری مزمن اقتصاد ایران تبدیل شده و اقتصاددان‌های زیادی همواره نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند که این امر در نهایت منجر به تورم می‌شود.

بانک‌ها موظف هستند تعادل مالی خود را حفظ کنند، اما طی سال‌های اخیر برخی بانک‌ها با کمود منابع مواجه شده و به همین علت برای تامین کسری‌های خود نسبت به اضافه برداشت از بانک مرکزی اقدام می‌کنند. بانک مرکزی از جریمه‌ای به عنوان جریمه برای اضافه برداشت به عنوان یک ابزار کنترلی برای تنظیم تامین پایدار پول استفاده می‌کند و نرخ آن در حال حاضر 34 درصد است.