به گزارش اکوایران؛ شرکت فولاد کاوه جنوب کیش که در بازار دوم بورس تهران با نماد کاوه شناخته می‌شود و در سال جاری توانسته است با وجود کاهش نرخ فروش محصولات فولادی خود سود خالص بهتری را به نسبت سال گذشته به دست آورد. شرکت های صنعت فلزات اساسی در شش ماهه سال جاری غالباً با کاهش سود خالص همراه بودند. شرکت فولاد کاوه به دلیل فروش پایین خود در شش ماهه ابتدایی سال 1400 نتوانسته بود سود خالص بالایی را برای خود فراهم آورد. عملکرد مناسب این مجموعه در شش ماهه امسال با وجود کاهش نرخ فولاد باعث شد تا این شرکت با افزایش سود خالص شش ماهه نیمه اول سال 1401 را به انتها برساند. فولاد کاوه از روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی برای تولید شمش بیلت استفاده میکند. ظرفیت اسمی شرکت شامل دو فاز فولاد سازی هر یک به ظرفیت 1.2 میلیون تن شمش بیلت و همچنین 1.856 میلیون تن آهن اسفنجی در سال می‌باشد. اگرچه با افتتاح فاز دوم فولادسازی در مهر ماه 1399 ظرفیت اسمی تولید شرکت به 2.4 میلیون تن رسیده است.

عملکرد مالی شش ماهه فولاد کاوه جنوب کیش

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در شش ماهه سال جاری درآمد های عملیاتی خود را با افزایش 51 درصدی به 11 هزار و 649 میلیارد تومان رسانده است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این شرکت نیز در این مدت 9 هزار و 173میلیارد تومان بوده که 51 درصد بیشتر از شش ماهه سال قبل است. حاشیه سود ناخالص این شرکت در شش ماهه امسال تغیییر خاصی به نسبت شش ماهه سال قبل نداشته است و همچنان این شرکت 21 درصد از درآمد های خود را به سود ناخالص تبدیل می کند.

عملکرد مالی شش ماهه کاوه08.22

سود ناخالص شش ماهه اسال برای کاوه 2 هزار و 476 میلیارد تومان است که به نسبت هزار و 602 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه سال قبل 55 درصد افزایش یافته است. هزینه های عملیاتی، مالی و هزینه مالیات این مجموعه نیز در شش ماهه امسال مجموعاً 531 میلیارد تومان بوده و به ترتیب 50 درصد، 40 درصد و 65 درصد افزایش به نسبت شش ماهه سال قبل داشته اند. در نهایت سود خالص شش ماهه امسال با رشد 64 درصدی به نسبت هزار و 101 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه سال1400 به هزار و 803 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سایر شرکت های هم گروه خود رشد بالایی را در این معیار به دست آورده است. پس از انتشار صورت های مالی شش ماهه فولاد کاوه این مجموعه به علت افزایش بیش از 30 درصدی در سود عملیاتی خود به شفاف سازی دلایل این تغییر پرداخت و طی اطلاعیه شفاف سازی خود در سامانه کدال، این تغییر را ناشی از افزایش 89 درصدی فروش داخلی و رشد 36 درصدی فروش صادراتی خود در شش ماهه امسال به نسبت سال قبل عنوان کرد.

سودآوری کاوه08.22

سودآوری این شرکت در فصل های بهار و تابستان از ابتدای سال 99 با تغییرات بخصوصی همراه بوده است. درآمد های عملیاتی این شرکت در بهار 99 کمتر از تابستان همان سال بود اما در سال 1400 این رویه تغییر کرد و فولاد کاوه در تابستان کمتر از بهار فروش داشت. در سال جاری نیز رویه سال قبل تکرار شد که می توان آن را به افت قیمت داخلی و صادراتی فولاد در تابستان برگرداند اما علاوه بر این شرکت فولاد کاوه در دهم مرداد ماه به علت قطعی برق مجبور به متوقف کردن یکی از خطوط تولید آهن اسفنجی خود شد که به مدت یک ماه به طول انجامید و در نهایت باعث کاهش تولیدات و فروش آهن اسفنجی فولاد کاوه شد. با وجود نوسانات بالای فروش این مجموعه، شرکت فولاد کاوه توانسته است حاشیه سود خالص فصلی خود را به خوبی متعادل نگه دارد و در میانگین 15 درصد درآمد های خود را به سود خالص تبدیل گرداند که نشان از ثبات سودآوری این شرکت دارد.

فروش ماهانه فولاد کاوه از ابتدای سال 1400

فروش ماهانه شرکت فولاد کاوه از وضعیت بهتری به نسبت سایر شرکت های صنعت فلزات اساسی برخوردار است. این شرکت در سال جاری با وجود افت نرخ های فروش صادراتی توانسته است فروشی بیشتر از سال قبل داشته باشد. محصول استراتژیک شرکت فولاد کاوه شمش بیلت است. نرخ داخلی و صادراتی شمش بیلت این شرکت از اردیبهشت ماه سال جاری شروع به کاهش کرد به طوری که در اردیبهشت ماه نرخ بیلت صادراتی 16.7 میلون تومان به ازای هر تن بود و در مهر ماه این محصول 12.7 میلیون تومان به ازای هر تن صادر شد. این رویه در نرخ فروش داخلی این محصول نیز با نوسانات کمتری صادق بود و مهر ماه امسال در کنار نرخ صادراتی با اختلاف بسیار کمی قرار گرفت.

نرخ فروش بیلت کاوه08.22

فروش ماهانه این شرکت نشان می دهد که این شرکت در هفت ماه گذشته از سال جاری توانسته است 13 هزار و 838 میلیارد تومان فروش داشته باشد در صورتی که این عدد برای هفت ماه ابتدایی سال قبل تنها 9 هزار و 795 میلیارد تومان بوده که 41 درصد کمتر است. دلیل این افزایش فروش عملکرد ضعیف و فروش اندک این مجموعه در بعضی از ماه های ابتدایی سال قبل مانند تیرماه است. این شرکت در این ماه ها فروش اندکی داشته که باعث شده تا روند فعلی آن بیش از اندازه به چشم بیاید. در مهر ماه امسال نیز با توجه به فروش متناسب مهر سال قبل تنها 3.4 درصد افزایش فروش داشته که نشان می دهد فولاد کاوه ماه های آتی را با چالش هایی روبرو است.

فروش ماهانه کاوه08.22