به گزارش اکوایران، پلیمر آریا ساسول از شرکت‌های صنعت محصولات شیمیایی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر به تولیدات اتیلن، انواع پلی اتیلن و سی تری پلاس مشغول بوده است.

این مجموعه مشابه سایر هم‌گروه‌های خود با وجود رشد نرخ فروش اتیلن و پلی اتیلن در داخل و خارج کشور نتوانسته است در مقابل افزایش نرخ قیمت اتان که بیش از 90 درصد از مواد اولیه مصرفی این مجموعه را شامل می‌شود؛ ایستادگی کند و روند کاهشی حاشیه سود‌آوری خود را اصلاح کند.

فروش ماهانه پلیمر آریا ساسول

شرکت آریا ساسول در سال 1401 توانست 27 هزار و 484 میلیارد تومان فروش کند. بیش از 65 درصد از فروش سال قبل آریا صادراتی بود و با متوسط حاشیه سود ناخالص 40.8 درصدی همراه بود در حالی که فروش داخلی این مجموعه متوسط حاشیه سود ناخالص 36 درصدی همراه بوده است.

آریا

شرکت پلیمر آریا ساسول در سال گذشته، تنها اسفند ماه را با بیش از 3 هزار میلیارد تومان فروش پشت سر گذاشت. کمترین فروش این مجموعه نیز در آبان ماه صورت گرفت که با روند فروش سایر شرکت‌های هم‌گروه خود نیز مشابه است. بیشترین فروش فصلی آریا در سال قبل متعلق به بهار با 7 هزار و 730 میلیارد تومان فروش بود. 

تحلیل بنیادی آریا ساسول

آریا ساسول در سال 1401 فروش مشابه با سال 1400 داشت. با رشد 21 درصدی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت، سود ناخالص آریا با 15 درصد ریزش مواجه شد.

هزینه‌های عملیاتی، سایر درآمد‌های عملیاتی و سایر هزینه‌های عملیاتی آریا در سال اخیر با افزایش قابل توجه‌ای همراه بوده است اما در نهایت موجب شد تا سود خالص و عملیاتی پلیمر آریا ساسول شرایط بهتری به نسبت سود ناخالص این مجموعه در صورت سود و زیانی سالانه داشته باشد. 

عطش پتروشیمی تندگویان برای مصرف خوراک ارزان‌تر!

با توجه به نرخ اعلامی جدید بانک مرکزی درخصوص محاسبه قیمت خوراک و اطلاعیه کدال آریا در ارتباط با تسعیر ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادله ایران باید گفت که غول اتان که طی چند سال گذشته سودآوری آریا ساسول را تهدید می‌کرده است؛ با قیمت‌گذاری دستوری و اعلام ارز ترجیحی جدید مدتی از پای می‌افتد تا با جان تازه‌ای به سراغ شرکت‌های این صنعت بازگردد.