به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ، دولت بایدن محدودیت‌هایی را برای پلتفرم «تیک‌تاک» که به متعلق به چین است در نظر گرفته است. مجلس سنای آمریکا به ممنوعیت اشتراک‌گذاری ویدئو در این پلتفرم رأی مثبت داد. این مصوبه که به‌اتفاق آرا تصویب شد، باید برای سال جاری به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا برسد.

این لایحه توسط سناتور جاش هاولی حمایت می‌شود؛ ترس او از این است که با استفاده از این پلتفرم چینی‌ها به اطلاعات کاربران آمریکایی دست پیدا کنند. مجلس سنا نیز در کنگره گذشته این ممنوعیت را تصویب کرد.

هاولی در بیانیه‌ای گفت: این یک خطر امنیتی بزرگ برای ایالات متحده است و تا زمانی که مجبور به قطع کامل روابط با چین نشود، جایی در دستگاه‌های دولتی ندارد.

طبق متن لایحه، این قانون شامل استثناهایی برای «فعالیت‌های اجرای قانون، منافع و فعالیت‌های امنیت ملی، و محققان امنیتی» تحت شرایط خاص است.

کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، به کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که دولت چین می‌تواند از تیک‌تاک برای کنترل داده‌های میلیون‌ها کاربر استفاده کند. اگر چینی‌ها بخواهند از الگوریتم این پلتفرم می‌توانند برای عملیات نفوذ استفاده کنند.

بایدن به قانون‌گذاران گفت: طبق قوانین چین، شرکت‌های چینی باید هر کاری که دولت چین از آنها می‌خواهد را انجام دهند؛ مثل اشتراک‌گذاری اطلاعات یا خدمت به‌عنوان ابزار دولت چین.

پس از رأی‌گیری، بروک اوبروترف سخنگوی تیک‌تاک در بیانیه‌ای گفت: سناتورها ولی قبل‌تر هم قوانینی برای ممنوعیت تیک تاک مطرح کرده که هیچ کمکی به پیشبرد منافع امنیت ملی ایالات متحده نمی‌کند. انتظار می‌رود طرحی بر اساس ترتیباتی که در ماه ژوئن توسط تیک‌تاک اعلام شد، ایجاد شود که بر اساس آن ترافیک کاربران ایالات متحده از طریق سرورهای نگهداری شده توسط Oracle Corp هدایت می‌شود.