صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان بهمن ماه 1400 نشان می دهد آنها در مجموع تولید نزدیک به 805 هزار دستگاه از محصولات سواری خود را نهایی کردند. تولید این تعداد خودروی سواری در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته از رشد حدود 9 درصدی حکایت دارد.

به رغم این رشد تولید اما بعید است شرکت های خودروساز بتوانند وعده رضا فاطمی امین وزیر صمت در ارتباط با تولید یک میلیون و 100 هزار دستگاهی خودرو تا پایان سال جاری را محقق کنند . چنانچه قرار باشد خودروسازان به این قول وزیر وفادار بمانند باید در یک ماهه اسفند حدود 300 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کنند و این مساله با توجه به شرایط حاکم بر شرکت های خودروساز غیر ممکن است.

در حالی که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو رشد تولید سالانه را رقم زدند اما بررسی تیراژ تولید آنها در یک ماهه بهمن در قیاس با اولین ماه از فصل زمستان سال جاری نشان از افت حدود 25 درصدی تیراژ تولید دارد.

سه خودروساز بزرگ کشور در دومین ماه از فصل زمستان در مجموع حدود 66 هزار و 500 دستگاه از محصولات سواری را در خطوط تولید خود نهایی کردند.

بررسی تعداد تولید خودرو در دی ماه 1400  نشان می دهد خودروسازان توانستند در مجموع تولید حدود 88 هزار و 700 دستگاه خودروی سواری را نهایی کنند. این تعداد تولید در یازده ماهی که از سال جاری گذشت به نوعی قله تولید ماهانه محسوب می شود.

با توجه به تولید این تعداد خودرو در دی ماه این گمانه وجود داشت که بهمن ماه نیز شرکت های خودروساز بتوانند نه تنها این تعداد خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کنند بلکه رکورد جدیدی نیز از خود به جای بگذارند، اتفاقی که البته نیفتاد.

تولید حدود 66 هزار و 500 دستگاهی خودرو در دومین ماه از فصل زمستان 1400 بعد از تولید در ماههای فروردین، اردیبهشت و مرداد کمترین تیراژ ماهانه محسوب می شود. افت تولید ماههای فروردین و مرداد به دلیل تعطیلات دو هفته ای نوروز و همچنین تعطیلات دو هفته ای تابستانی خودروسازان اتفاق افتاده است. اردیبهشت ماه نیز شرکت های خودروساز به دلیل چالشی که با شورای رقابت، مسئول وقت قیمت گذاری خودرو در ارتباط با قیمت محصولات خود داشتند، فیتیله تولید را پایین کشیدند.

اما چه شد که شرکت های بزرگ خودروساز در بهمن ماه امسال چهارمین کاهش تیراژ را در کارنامه خود ثبت کردند؟ به نظر می رسد دلیل این مساله را باید در تغییر برنامه خودروسازان در خطوط تولید جست و جو کرد. پیش تر سیاست گذار خودرویی به شرکت های خودروساز فشار می آورد تا تیراژ تولید خود را به هر نحو ممکن ولو به قیمت تولید خودرو به صورت ناقص افزایش دهند. اما حال به نظر می رسد این برنامه تغییر کرده و در حال حاضر خودروسازان به دنبال تکمیل محصولات ناقص خود هستند. این تغییر برنامه در خطوط تولید خودروسازان بی ارتباط به فشارهایی که در چند وقت اخیر از ناحیه نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور به خودروسازان وارد شد، نیست.

همچنین باید تغییر مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا را نیز در همین راستا تحلیل کرد.