سهیل معمار باشی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از بازخوانی ACU ایربگ خودروهای حاضر در حادثه بهبهان داد.

آن طور که این مقام مسئول می گوید بررسی آخرین گزارش باز نشدن ایربگ ها در تصادف محور بهبهان- رامهرمز نشان می دهد در هیچ یک از خودروهای یاد شده مشکل از کیسه هوا نبوده است.

به گزارش ایرنا، معمارباشی با اشاره به نحوی عملکرد ایربگ خودرو گفت : بارها در رسانه‌ها توضیح داده شد برای اینکه کیسه هوای خودروها باز شود شتاب منفی خاصی باید به خودرو وارد شود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: بازخوانی نتایج ACU ایربگ‌ها نشان می دهد که شتاب منفی و شرایط لازم برای باز شدن آنها به‌جز یک مورد خودروی سمند سورن در سایر خودروها ایجاد نشده و در نتیجه ایربگ‌ها باز نشدند.

البته این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعدادی از خودروها در این تصادف به طور کامل له شده یا دچار آتش سوزی شده اند گفت: هیچ اطلاعاتی از ACU این خودروها نتوانستیم به دست آوریم.

معمار باشی با اشاره به حادثه مشابهه دیگری که چندی بعد اتفاق افتاد گفت : در تصادف دیگری که در یکی از محورهای مواصلاتی کشور اتفاق افتاد شاهد برخورد هشت دستگاه خودرو بودیم  اما ایربگ اکثر خودروها باز شده بود.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: سالیانه بیش از سه‌هزار مورد تعویض ایربگ خودروها در مراکز خدمات پس از فروش خودروسازان به ثبت می‌رسد و این به معنای آن است که سیستم ایربگ خودروهای تولید داخل مشکلی ندارد، اما این انتظار که تحت هر شرایطی باید کیسه‌های هوا باز شوند منطقی نیست.

۲۰ دی‌ماه امسال در نتیجه تصادف زنجیره‌ای در در محور بهبهان به رامهرمز استان خوزستان بیش از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. باز نشدن ایربگ‌های خودروهای تولید داخل بود سبب ایجاد سوال هایی در این ارتباط شد. اظهارات برخی از مقام های مسدئول از جمله سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور از شرکت های خودروساز انتقاد کرد.  هادیانفر که در ششمین رزمایش ارتقاء توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور صحبت  کرد، گفت: عدم رعایت فاصله طولی منجر به تصادف می‌شود در همین حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودروی باز نشد.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور اظهار کرد: چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟ صحبت های هادیانفر به نوعی آغاز سریال انتقاد از خودروسازی کشور شد