به گزارش اکوایران، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به بن‌بست در توافق ماه مارس با تهران هشدار داد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه آغازین نشست فصلی شورای حکام با اشاره به افزایش حجم ذخایر اورانیوم 5، 20 و 60 درصد غنی شده ایران در مقایسه با نشست فصلی ماه سپتامبر، ادعا کرده که هیچ پیشرفت جدیدی در جهت توافق ماه مارس در تهران حاصل نشده است.

او گفته آژانس همچنان منتظر است که ایران توضیحات فنی معتبری را برای منشا اورانیوم غنی شده در ورامین و تورقوزآباد  ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند. او همچنین گفته ایران باید اختلاف موجود در ارزیابی موازنه مواد هسته‌ای مربوط به تأسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) را برطرف کند و کد 3.1 اصلاح شده را که یک تعهد قانونی برای ایران است، اجرا کند.

گروسی تصریح داشته که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

او گفته: «من به طور جدی نگران هستم که اجرای بیانیه مشترک 4 مارس 2023 به بن بست رسیده است. راه پیش رو باید شامل اجرای صادقانه و مشارکتی تعهداتی باشد که ما توافق کردیم».

گروسی هم‌چنین لغو روادید ناگهانی تعیین چند بازرس آژانس از سوی ایران را به شدت محکوم کرده است. او مدعی شده: «موضع ایران بی‌سابقه و مغایر با همکاری‌های مورد نیاز و مورد انتظار برای تسهیل اجرای مؤثر موافقت‌نامه جامع پادمان و در تضاد با روح همکاری مورد توافق در بیانیه مشترک مارس 2023 است».