بیش از ۳۰۰ آپارتمان در یک مجتمع جدید در محله المجدیه عربستان تنها در یک ماه به صورت نقدی فروخته شد، شرکت برای فروش این آپارتمان‌ها به هیچ تبلیغی نیاز پیدا نکرد. 

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، بنابراین بازار املاک داغ عربستان جای تعجب ندارد زیرا درآمد ناشی از افزایش قیمت انرژی در جهان در اقتصاد جریان پیدا کرده است.

عبدالسلام عبدالماجد مدیر اجرایی المجدیه به بلومبرگ می‌‌گوید تلاش برای خرید خانه‌های یک میلیون ریالی (۲۶۶ هزار و ۴۰۰ دلاری) منعکس کننده چیز دیگری هم هست، با تغییر پادشاهی تغییرات اجتماعی و اقتصادی نیز به وجود آمده است و با برنامه اصلاحات اساسی ولیعهد تسریع شده است.

او و خانواده‌اش در حوزه ساختمانی سرشناس هستند و می‌گوید بعضی از سعودی‌ها تغییر نحوه زندگی، آزادی و راحتی بیشتر در نوع زندگی را پذیرفته ‌ند. و امروزه در طرح های سعودی به خلاقیت و زیبایی اهمیت داده می‌شود.

بن سلمان حاکم بالفعل کنونی است که در سال ۲۰۱۵ از طرف پدرش به قدرت رسید، او قدرت را متمرکز کرده و سرکوب سیاسی را افزایش داده است، در عین حال او محدودیت‌های سرگرمی و حضور زنان را کاهش داده و تلاش می‌کند اتکا به نفت را محدود کند.

ده سال قبل، صاحبان املاک حتی به زن‌ها خانه هم اجاره نمی‌دادند و زنان برای بسیاری از تصمیمات زندگی نیاز به تائید یک مرد به عنوان قیم داشتند. امروزه زنان بیشتری وارد بازار کار می‌شوند، دارایی‌های سرمایه گذاری و خانه شخصی خریداری می‌کنند، ۳۰ درصد خریداران المجدیه زنان بوده‌اند.

در حالی که بسیاری از نقاط جهان برای تورم  ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و رکودهای احتمالی نگران هستند، میانگین قیمت جهانی نفت در سال جاری بالای صد دلار بوده است و عربستان سعودی سریع‌ترین رشد اقتصادی را میان اعضای گروه جی۲۰ دارد.

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است و اقتصاد غیر نفتی ۵.۴ درصد رشد کرده است و اکنون بزرگتر از پایان سال ۲۰۱۹ و شیوع همه گیری است.

شرکت دولتی انرژی عربستان سعودی آرامکو، بزرگترین سود تعدیل شده سه ماهه را در بین همه شرکت‌های بورسی جهان گزارش کرده است، این رویداد، میلیاردها دلار را به خزانه عربستان سرریز کرده، سرمایه گذاری‌های دولتی را افزایش می‌دهد و موجب تقویت شرکت‌های خصوصی وابسته به قراردادهای دولتی خواهد شد.

هزینه‌های سرمایه گذاری در بازه زمانی آوریل تا ژوئن ۶۴ درصد رشد کرده است، زیرا ولیعهد در تدارک ساخت شهری تازه تأسیس برای توسعه گردشگری در دریای سرخ است و پول زیادی را صرف ساخت مراکز خرید، پارک‌ها و همچنین طرح‌های با شکوه می‌کند، مخارج کل عربستان هم در سایه ولخرجی‌های نفتی حدود ۱۶ درصد رشد کرده است.

ثروتمندان سعودی در گرمای تابستان به مناطق خنک اروپایی سفر می‌کنند، گران‌ترین رستوران‌های ریاض مملو از جمعیت است و رستوران‌های زنجیره‌ای کویا در ریاض برای ماه پیشِ رو رزرو شده است که نشان دهنده رشد فعالیت‌های مصرفی است. برداشت‌های نقدی ترکیبی و تراکنش‌های مربوط به فروش پس از ثبت رکورد ماه مارس، در ماه ژوئن رشد سالانه ۹ درصدی را ثبت کرده است. در این شرایط تورم ماه قبل عربستان یک سوم آمریکا و در محدوده ۲.۷ درصدی بوده است.

تلاش‌های وزارت دارایی عربستان برای از بین بردن عادت ریخت و‌ پاش‌های نفتی شکست خورده است. بر اساس نظرسنجی‌های بلومبرگ از اقتصاد دانان انتظار می‌رود اقتصاد عربستان سعودی امسال ۷.۶ درصد رشد کند، اما رشد اقتصادی تا سال ۲۰۲۴ به ۲.۵ درصد کاهش خواهد یافت. نفت خام اکنون در محدوده ۹۰ دلار است ولی نگرانی های جهانی از رکود اقتصادی و پتانسیل عرضه بیشتر از سوی ایران در صورت احیای مجدد توافق همچنان در بازار وجود دارد.

بلومبرگ

سبک زندگی مردم عربستان در حال حاضر با قبل متفاوت شده پیش از این سعودی‌ها خانه‌هایی با دیوارهای بلند و پنجره های کوچک را برای حفظ حریم خصوصی می‌پسندیدند ولی در حال حاضر با کوچکتر شدن خانواده‌ها و محدودتر شدن بودجه، خانه‌های کوچکتر ولی با پلان باز و نور طبیعی بیشتر را ترجیح می‌دهند‌.  

به تازگی شرکت‌های ساختمانی مجتمع‌ها و منازل را با حیاط‌های مشترک، کافه، مهدکودک و سالن ورزشی می‌سازند، این سبک بازتاب  مسکن‌های گران در دبی است، که بن سلمان می‌خواهد با آن رقابت کند و برنامه‌هایی را برای جذب میلیون‌ها مهاجر خارجی و دو برابر کردن جمعیت ریاض مطرح می‌کند.

این تصمیم‌ها خوش بینی به صنعت ساختمان سازی را برای سازندگانی مانند الماجد افزایش می‌دهد تا برای افزایش عرضه عمومی برنامه ریزی کنند زیرا افراد بیشتر به آپارتمان های بیشتر نیاز خواهند داشت. 

 

بلومبرگ