شماری از کشورها  از واکسن کرونا ساخت شرکت آسترازنکا رو به طور موقت متوقف کردند

دانمارک جز اولین کشورهایی بود که هفته گذشته بعد از ارائه گزارش لخته شدن خون در برخی از افراد واکسن زده، از جمله فردی که چندین لخته در بندش ایجاد شده و بعد از ۱۰ روز هم درگذشت، استفاده از این واکسن را متوقف کرد. مقام های بهداشتی دانمارک اعلام کردند این تعلیق حداقل دو هفته طول میکشد تا موارد لخته خونی بررسی شود.

 نروژ، ایسلند، تایلند و کنگو هم به فاصله کمی از این الگو پیروی کردند. مقام های نروژ شنبه اعلام کردن ۴ فرد زیر ۵۰ سال که واکسن آسترازنکا به آنها تزریق شده پلاکت خونشان به طور غیر معمول کاهش داشته، حالتی که میتواند منجر به خون ریزی شدید شود. ایرلند و هلند هم روز یکشنبه استفاده از این واکسن را متوقف کردند.

واکسن آسترازنکا برای استفاده بزرگسالان در بیش از ۵۰ کشور تأیید شده. بر اساس تحقیقات انجام شده در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی، ایمنی و اثر این واکسن ثابت شده است اما نگرانی‌هایی در مورد چگونگی انتشار اطلاعات واکسن وجود دارد و برخی رهبران اروپایی از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تأثیر واکسن آسترازنکا را زیر سوال بردند. در واکنش به این ماجرا سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای تازه با تکرار موضع پیشین خود اعلام کرد گزارش موارد لخته شدن خون را بررسی کرده اما هیچ مدرکی درباره ارتباط آن با واکسن کرونا ندیده و توصیه کرده که واکسیناسیون ادامه پیدا کند: «این طبیعی است که کشورها عوارض جانبی احتمالی گزارش کنند و  این به آن معنی نیست که این موارد به واکسیناسیون ربط دارن اما رویکرد مناسب اینکه درباره آنها تحقیق  بشه.