به گزارش اکوایران ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تا رقم یک میلیون و 281 هزار واحد پائین آمد تا پس از یک روز وقفه باز هم نزول کرده باشد. 

امروز بازار سهام از ابتدا صعودی شد و شاخص در 30 دقیقه ابتدایی بیش از 2 هزار واحد رشد داشت. پس از آن روند شاخص نزولی شد اما افت اندکی داشت. در دقایق پایانی بازار و پس از بازگشایی نماد شستا –شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی- نزول شاخص بیشتر شد.

در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 281 هزار و 152 واحد رسید که نسبت به روز دوشنبه 780 واحد پائین‌تر ایستاده است. اما شاخص کل هم‌وزن رشد کرد و در پایان معاملات 208 واحد نسبت به روز دوشنبه بالا آمد و در رقم 334 هزار و 156 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 31 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 642 واحد رسید. 

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 242 نماد رشد قیمت داشتند و 403 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش خروج نقدینگی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 136 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری قبل 45 برابر افزایش یافته است. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 26 میلیارد تومان بود. پس از بپاس، نمادهای وبملت (بانک ملت) و فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

از سوی دیگر شستا بیشترین ورود پول حقیقی بازار را داشت و ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 49 میلیارد تومان بود. پس از شستا، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثشاهد و وغدیر اختصاص داشت. 

لیدرهای بازار

امروز با بازگشایی شستا، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و افزایش سرمایه، قیمت سهام این نماد بزرگ بازار کاهش یافت و به تنهایی هزار و 553 واحد شاخص کل را پائین کشید و بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشت.

پس از شستا، نمادهای «خودرو»، «وبملت» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «کگل»، «وغدیر» و «کچاد» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «زاگرس» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «بساما» و «توسن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و ثشاهد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 59 درصد افزایش یافت و 43 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 61 درصد افت کرد و در رقم 78 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای 35 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) با صف‌ خرید 19 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سدبیر، نمادهای ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و غالبر (شرکت لبنیات کالبر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 15 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای تیپیکو (شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین صف فروش داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 123 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 224 میلیارد تومان بود که 20 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و باافزایش 24 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 162 میلیارد تومان رسید که 52 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 191 میلیارد تومان بود. 

پس از شستا، تاصیکو بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد ثشاهد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خودرو و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 2 میلیارد و 91 میلیون 419 هزار و 810 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به تجلی تعلق داشت. دو نماد کرمان و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس