به گزارش اکوایران، به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در پی حمله موشکی روسیه به شهر پولتاوا در مرکز اوکراین در روز سه‌شنبه، دست‌کم ۴۱ نفر کشته و بیش از ۱۸۰ نفر زخمی شدند.

زلنسکی می‌گوید روسیه با دو موشک بالستیک به پولتاوا در ۳۵۰ کیلومتری پایتخت اوکراین حمله کرد و یک مرکز آموزش نظامی و همچنین بیمارستان مجاور آن هدف حمله قرار گرفتند.

به نوشته رویترز، در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدئوهایی منتشر شده که در آن ساختمانی چندطبقه دیده می‌شود که به‌شدت آسیب دیده است، به‌طوری که قسمت‌هایی از این ساختمان به طور کلی نابود شده و آوارهایی از آن نیز به اطراف پراکنده شده‌اند.

در این تصاویر، قربانیانی دیده می‌شوند که لباس نظامی به‌ تن داشتند.

به گفته زلنسکی، نیروهای امدادی موفق شدند شمار زیادی از آسیب‌دیدگان را از زیر آوار و خرابی‌های ناشی از این حمله موشکی نجات دهند. او در عین حال افزود که هنوز شماری از اجساد در زیر آوارها باقی مانده‌اند.

زلنسکی تصریح کرد: «من دستور داده‌ام که تحقیق سریع و کاملی درباره آنچه اتفاق‌افتاده انجام شود.»

بنا بر اعلام وزارت دفاع اوکراین، این دو موشک اندکی پس از به صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی به این ساختمان اصابت کردند و این در حالی بود که بسیاری از مردم هنوز به پناهگاه‌ها نرسیده بودند.

شماری از رسانه‌های بین‌المللی از این حمله به عنوان یکی از مرگبارترین حملات نیروهای روسیه به اوکراین از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ تا کنون نام برده‌اند.

منابع محلی نوشته‌اند بسیاری از شهروندان برای کمک‌رسانی و اهدای خون اعلام آمادگی کرده‌اند. در پولتاوا سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

«اوکراین به سامانه‌های موشکی و دفاعی نیاز دارد»

رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام از هم‌پیمانان غربی این کشور بابت ایجاد محدودیت برای اوکراین در انجام عملیات نظامی در خاک روسیه با سلاح‌های دریافتی از غرب انتقاد کرد.

ولودیمیر زلنسکی تاکید کرد: «اوکراین در حال حاضر به سامانه‌های موشکی و دفاعی نیاز دارد نه انبار اسلحه. متاسفانه هر روز تأخیر به معنای تلفات بیشتر است.»

زلنسکی از مدتها پیش بر نیاز این کشور به سامانه‌های موشکی و دفاعی برای مقابله با حملات روسیه تاکید کرده و در روزهای اخیر تقریبا هر روز به این موضوع اشاره کرده است. او بارها از متحدان غربی خود خواسته به کی‌یف اجازه داده شود تا با استفاده از سلاح‌های غربی، نقاطی در عمق خاک روسیه را مورد هدف قرار دهد.

مقامات اوکراینی صبح روز سه‌شنبه و ساعاتی پیش از اعلام خبر حمله موشکی به پولتاوا، از دو کشته بر اثر حمله موشکی و توپخانه‌ای روسیه به خاک اوکراین خبر داده بودند. طبق گزارش رسانه‌های اوکراینی، یکی از جان‌باختگان کودکی ۸ ساله بوده است.

مقامات مسئول می‌گویند که بر اثر این حمله، شش نفر نیز زخمی شدند.