به گزارش اکوایران، شرکت‌های آمازون، فایزر و موسسه خدمات مالی و بانکداری مورگان استنلی در میان شرکت‌هایی قرار دارند که در مسیر تقویت حضور خود در فرانسه هستند. همچنین قرار است در روز دوشنبه (24 اردیبهشت) از انبوهی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی جدید در فرانسه رونمایی شود.

به نوشته بلومبرگ، امانوئل مکرون -رئیس‌جمهور فرانسه- قرار است در کاخ ورسای در نزدیکی پاریس میزبان 180 مدیرعامل و مدیر اجرایی در اجلاسی موسوم به «فرانسه را انتخاب کنید» باشد. این رویداد مهم که هفت سال از آغاز آن می‌گذرد، بخشی از تلاش‌های دولت مکرون برای صنعتی‌سازی دوباره فرانسه است که شامل ساده‌سازی قوانین برای جذب شرکت‌های خارجی و تبدیل کردن فرانسه به یک قطب مالی در اتحادیه اروپای پسا-برگزیت است.

کاخ الیزه در روز یکشنبه (23 اردیبهشت) اعلام کرد میزان کلی سرمایه‌گذاری‌های 2024 از مبلغ 13 میلیارد یورو که در سال گذشته میلادی ثبت شد، فراتر خواهد رفت. آمازون قصد دارد 1/2 میلیارد یورو در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که شامل تقویت لجستیک این شرکت تجارت الکترونیک در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و رایانش ابری می‌شود؛ تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که حدود 3 هزار شغل جدید ایجاد خواهند کرد.

در بخش داروسازی نیز فایزر خواهان سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورویی در فرانسه است، در حالیکه آسترازنکا می‌خواهد 365 میلیون یورو در شهر دانکرک سرمایه‌گذاری کند.

علاوه بر این، مورگان استنلی خواهان گسترش حضور خود در پایتخت فرانسه است که شامل ایجاد یک قطب تحقیقاتی جهانی می‌شود. این بانک آمریکایی تعداد کارکنان خود در پاریس را از 150 نفر در سال 2021 به حدود 400 نفر افزایش داده است. مورگان استنلی 100 کارمند را به تمام بخش‌های خود در پاریس اضافه خواهد کرد، از جمله مرکز تحقیق و توسعه که اکنون 90 کارمند دارد و میزان آن می‌تواند به 120 نفر افزایش پیدا کند.

همچنین چندین موسسه مالی شامل «فرست ابوظبی بانک» و «بانک زنیت» نیجریه در حال بررسی شرایط برای بازگشایی دفاتر خود در پاریس هستند. این رویه بازتاب‌دهنده جذابیت فزاینده فرانسه به عنوان یک قطب مالی است، به ویژه پس از برگزیت که باعث شد شرکت‌های وال‌استریت به دنبال تثبیت حضور خود در اتحادیه اروپا باشند.

سرمایه‌گذاری‌ها همچنین در بخش‌هایی مانند کارخانه‌های تولید باتری خودروهای برقی، کودهای دارای کربن پایین و مواد معدنی کمیاب انجام خواهد شد که بخش‌های کلیدی در فناوری‌های گوناگون هستند. این پروژه‌ها تعهد فرانسه به انرژی‌های پاک و حفاظت از محیط زیست را نشان می‌دهد.