به گزارش اکوایران، مطالعه 554 شرکت دولتی که مجموعا 26.7 میلیون نفر در آنها کار می­‌کنند نشان داده است که "شرکت‌­های کاملا انعطاف پذیر"؛ که کارکنان یا کاملا دورکار هستند یا اجاز دارند تا زمان­‌های حضور خود را انتخاب کنند، در فاصله سال­‌های 2020 تا 2022 حدود 21 درصد افزایش فروش را به ثبت رسانده‌­اند. این درحالی که شرکت‌­هایی که کارکنان کاملا در محل کار حاضر هستند یا برخی از آنها امکان دورکاری دارند، افزایش سود تنها 5 درصدی را تجربه کرده‌­اند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، این مطالعه توسط "گروه مشاوره بوستون" و شرکت "اسکوپ تکنولوژی" انجام شده است و شرکت­‌هایی از 20 بخش مختلف را شامل می‌شود. رشد درآمد نیز در برابر میانگین رشد صنعت نرمال سازی شده است تا کارفرمایان در حوزه‌­هایی با عملکرد بهتر یافته‌­ها را منحرف نکنند.

نتایج این بررسی همچنین نشان می­‌دهد که در میان شرکت‌­هایی که حداقل برخی کارکنان لزوم حضور در محیط کار را دارند، آنهایی که کارکنان تنها چندروز در هفته حاضر می‌­شوند، رشد فروشی را تجربه کرده‌اند که دوبرابر شرکت­‌هایی بوده است که کارکنان به صورت تمام وقت در دفتر هستند.

به گفته مدیر عامل اسکوپ تکنولوژی، رشد درآمدی بهتر برای شرکت‌­هایی که بیشتر دورکاری را اجرا می­‌کنند می‌تواند مربوط به توانایی آنها برای جذب سریع‌تر و از منطقه جغرافیایی وسیع تر، به همراه حفظ بیشتر کارکنان باشد. به عنوان مثال، در یک شرکت بیمه‌­ای، حدود 84 درصد از استخدام شدگان در ایالات متحده در سال گذشته نزدیک یکی از ادارات محلی آن زندگی نمی­‌کنند، و شغل­‌هایی که امکان دورکاری در آنها وجود دارد دوبرابر بیشتر درخواست داشته‌­اند.

به گفته مدیرعامل اسکوپ، این مساله یک دستاور قانع کننده برای مدیران مالی و مدیران اجرایی است که پنج روز در هفته در محل کار نباشند.

این مطالعه یکی از اولین تحقیقات گسترده‌­ای است که نشان می‌­دهد چگونه نظم‌­های مختلف کاری بر عملکرد شرکت­‌ها اثر می­‌گذارد. تا امروز بیشتر تحقیقاتی که کارکنان دورکار و اداری را مقایسه می‌­کردند دامنه محدودی داشته‌­اند؛ به عنوان نمونه به کارکنان ورودی داده در هند یا مرکز تماس در چین نگاه کرده‌­اند. رهبران کسب­‌وکار در شرکت­‌هایی چون آمازون و جی‌پی‌مورگان در زمان درخواست برای حضور کارکنان در محل کار به داده‌­های مالی اشاره‌­ای نمی کنند، و در عوض می‌گویند که حضور در دفتر همکاری و فرهنگ را بالا می‌­برد.

از میان 5 هزار و 565 شرکت که در پایگاه داده اسکوپ هستند، سهم شرکت‌­هایی که از کارکنان می‌خواهند به‌طور تمام وقت در دفتر حضور داشته باشند از 48 درصد در ابتدای سال به 38 درصد در ماه اکتبر کاهش داشته است.

طرفداران بازگشت کارمندان به دفاتر کاری اما اطلاعات جدیدی برای تقویت موضع خود دارند. مطالعه دیگری از 4 هزار و 505 نفر از کارکنان تمام وقت در آمریکا که از سوی "شرکت مشاور محیط کار مرسر" انجام شده است نشان می­‌دهد که کارکنانی که چهار روز در هفته در محل کار حاضر می‌شوند سطح بالاتری از انگیزه و تعلق به کار را دارند. آن‌ها همچنین به احتمال زیاد شرکت خود را به عنوان کارفرمای خوب توصیه می‌­کنند و به شدت احساس می‌­کنند اهداف شغلی­شان محقق می­‌شوند. این درحالی است که سال  گذشته تحقیق مشابهی از سوی مرسر نشان داد که کارکنانی که یک روز در محل کار حاضر می­‌شوند بیشترین مشارکت دارند.

لورن میسون، مدیر ارشد مرسر اما می­‌گوید که نتایج تازه ترین تحقیق شرکت او را شگفت زده کرده است. به گفته او، این مساله ممکن است به این دلیل باشد که کارکنان دوکار در سازمان خود احساس دورافتادگی و طردشدن دارند، حتی درحالی که از نظم کاری خود راضی هستند.

یافته‌­های مطالعه‌ای که توسط یک پرفسور مدرسه کسب­‌وکار هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد که حضور یک یا دو روز در هفته در محل کار، بهترین حالت برای دورکاری محسوب می­‌شود، چراکه انعطاف پذیری را بدون به انزوا رفتن برای کارکنان فراهم می­‌کند.

به گفته کارشناسان این حوزه، یک رویه خوب این است که به هر تیمی درباره زمان و مکان کارشان استقلال داده شود، به جای اینکه مدیران یک خط مشی حضور و غیاب سخت در شرکت اجرا کنند که به ندرت برای همه کار می‌کند. به گفته گالوپ، تیم‌­هایی که خط مشی دوکاری را با یکدیگر هماهنگ می­‌کنند بالاترین مشارکت نیروی کار را خواهند داشت.