به گزارش اکوایران، فعالیت بخش خدمات چین در ماه ژوئن با کمترین سرعت در هشت ماه اخیر گسترش پیدا کرد؛ موضوعی که می‌تواند نگرانی‌های مربوط به چشم‌انداز اقتصاد این کشور را وخیم‌تر کند.

به نوشته بلومبرگ، بیانیه‌ای که توسط شرکت کایکسین و اس‌اند‌پی گلوبال در روز چهارشنبه (13 تیر) منتشر شده، نشان می‌دهد شاخص مدیران خرید کایکسین چین در ماه گذشته میلادی در سطح 51/2 قرار داشت. این آمار پایین‌تر از سطح 54 در ماه می است - که بالاترین سطح 10 ماهه محسوب می‌شد - و وخیم‌تر از آماری بود که اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ انتظار آن را داشتند. سطح بالای 50 نشان‌دهنده گسترش است.

کند شدن رشد بخش خدمات می‌تواند به نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد چین دامن بزند. با وجود رشد سیاست‌های دولت چین در رابطه با حمایت از بخش مسکن، بازار مسکن این کشور به انقباض خود ادامه داده است، در حالی‌که فشارهای مربوط به تورم منفی همچنان باقی مانده و اعماد کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان در سطح ضعیفی قرار دارد.

وانگ ژه، اقتصاددان ارشد در کایکسین اینسایت گروپ، در این بیانیه اعلام کرد: «سرعت رشد نسبت به ماه می ضعیف‌تر شده و بازار نسبت به فشارهای نزولی بر اقتصاد، نگران است.»

طبق این بیانیه، یک معیار دیگر از سنجش اعتماد در میان فراهم‌آورندگان خدمات به پایین‌تر سطح خود از مارس 2020 رسیده که علت آن رقابت فزاینده و انتظارات از شرایط اقتصادی ضعیف‌تر است که فعالیت اقتصادی را در سال آینده میلادی کُند خواهد کرد. همچنین شرکت‌ها نسبت به جذب نیروی اضافی محتاط شده‌اند.

آمار کایکسین قوی‌تر از داده‌های رسمی منتشر شده در روزهای اخیر بوده که نشان داد صنعت چین به گسترش خود در ژوئن ادامه داده است، اما با کندترین سرعت در پنج ماه اخیر. در مقایسه با نظرسنجی‌های رسمی، این نظرسنجی خصوصی بر شرکت‌های کوچک‌تر تمرکز دارد.

نتایج نظرسنجی که در روز دوشنبه توسط کایکسین و اس‌اند‌پی گلوبال منتشر شد، حاکی از آن بود که رشد و توسعه در کارخانه‌های چین به بیشترین سرعت خود در سه‌ سال اخیر رسیده است؛ موضوعی که با ارقام رسمی که به انقباض رشد کارخانه‌ها اشاره دارد، متفاوت بود.

اما انتظارات تولیدکنندگان برای خروجی آینده به کمترین سطح خود از اواخر سال 2019 رسیده که دلیل آن نگرانی‌ها درباره رقابت و چشم‌انداز اقتصاد چین است.