به گزارش اکوایران، نارندرا مودی - نخست‌وزیر هند - وعده داده که 2 تریلیون روپیه (23/9 میلیارد دلار) برای تقویت مشاغل و بهبود آموزش در این کشور اختصاص دهد، هزینه‌کرد برای متحدان خود در دولت را بیشتر کند و در عین حال هدف دارد یک کسری مالی کمتر را در سال 2024 تحقق ببخشد.

به نوشته بلومبرگ، «نیرمالا سیتارامان» وزیر دارایی هند، در روز سه‌شنبه اعلام کرد دولت در سال مالی منتهی به مارس 2025 بر اشتغال، مهار‌ت‌آموزی، کسب‌وکارهای کوچک و طبقه متوسط تمرکز خواهد کرد. این مقام هندی از مشوق‌های مالی برای کسب‌وکارها نیز خبر داده تا به ایجاد مشاغل کمک کند.

بیکاری به همراه هزینه‌های بالای زندگی با وجود رشد اقتصادی سریع هند، از نگرانی‌های اصلی رأی‌دهندگان در انتخابات اخیر این کشور بوده است.

مودی در سخنرانی تلویزیونی خود پس از اعلام این بودجه گفت: «این بودجه تمام بخش‌های جامعه را تقویت خواهد کرد. این بودجه، فرصت‌ها و انرژی جدید به همراه مشاغل جدید و فرصت‌های خوداشتغالی فراهم آورده است.»

نخست‌وزیر هند به دنبال تقویت حمایت رأی‌دهندگان و تأمین نیاز ائتلاف خود در دولت است، آن هم بدون وخیم‌تر شدن وضعیت کسری بودجه. محدود کردن این کسری به همراه بدهی دولتی، از اصلی‌ترین عوامل در ارتقای رتبه‌های اعتباری هند هستند که در حال حاضر در پایین‌ترین سطح رتبه سرمایه‌گذاری قرار دارند.

وزیر دارایی هند اعلام کرده دولت در سال مالی جاری، کسری بودجه را به 4/9 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش خواهد داد که کمتر از پیش‌بینی 5/1 درصدی او در ماه فوریه است. او همچنین وعده داده که به مرور زمان، این کسری را محدود کند.

خانم سیتارامان اعلام کرده: «مسیر تجمیع مالی به خوبی به اقتصاد ما خدمت کرده و هدف داریم این کسری را در سال آینده میلادی به کمتر از 4/5 درصد برسانیم. دولت بر باقی ماند در این مسیر متعهد است.»

جین فانگ، معاون مدیر عامل در شرکت رتبه‌بندی مودیز، اعلام کرده: «کسری مالی پایین‌تر، گامی در مسیر درست است اما هند نیاز دارد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را کاهش دهد تا بتواند به ارتقا در رتبه اعتباری دست یابد. از نظر مودیز، هند دارای یک چشم‌انداز باثبات است و رتبه اعتباری این کشور در سطح Baa3 قرار دارد که پایین‌ترین رتبه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

نظر بلومبرگ اکونومیکس در این رابطه:

در مجموع ما باور داریم که این بودجه باعث روند مثبت سرمایه‌گذاری خصوصی می‌شود و به همراه هزینه‌کرد مالی 550 میلیارد روپیه، می‌توانند 0/2 درصد به پیش‌بینی رشد 7 درصدی ما برای هند در سال مالی 2025 بیفزاید.

آبیشک گوپتا، اقتصاددان هندی