به گزارش اکوایران، تورم اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه با افزایش اندکی روبه‌رو شد، با این حال  شاخص تورم بخش خدمات این منطقه کاهش یافت.

براساس گزارشی از رویترز، به نظر نمی‌رسد ارقام منتشر شده در روز چهارشنبه بر انتظار بازارها برای کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر تغییری ایجاد کند، ولی احتمالا نگرانی درباره مراحل پایانی تلاش‌های بانک مرکزی برای پایین آوردن تورم را تقویت می‌کند.

رشد قیمت‌ها در 20 کشور عضو اتحادیه اروپا از 2.5 درصد در ماه ژوئن به 2.6 درصد در ماه جولای افزایش یافته است.

شاخص کلیدی از رشد بنیادین قیمت‌ها که قیمت‌های انرژی، نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو را شامل نمی‌شود، نیز کاهش پیش‌بینی شده قبلی را نداشت و روی 2.9 درصد بدون تغییر باقی ماند.

به گفته یک اقتصاددان HSBC، این نتیجه دشواری برای بانک مرکزی اروپاست؛ چراکه کاهش تورم در کالاها پایان یافته است و تورم خدمات نیز هنوز بالاست. با این حال، او نیز مانند سرمایه‌گذاران در بازارهای اروپا همچنان روی پیش‌بینی خود برای کاهش نرخ بهره در ماه‌های سپتامبر و دسامبر پایبند است؛ چراکه معتقد است تورم در نهایت کاهش می‌یابد.

یک تحلیلگر بازارهای ارزی در Ballinger Group نیز همچنان انتظار کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را دارد و فکر نمی‌کند که این افزایش اندک چندان مهم باشد.

تورم اروپا از زمان دو رقمی شدن آن در سال 2022 کاهش بسیاری یافته است؛ زمانی که با بازگشایی اقتصادها پس از پایان همه‌گیری کرونا و افزایش قیمت سوخت پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش پیدا کرد.

ولی پیشرفت در کاهش تورم در ماه‌های اخیر متوقف شده است؛ چراکه بخش خدمات به دنبال افزایش حقوق‌ها رونق گرفت.

تورم بخش خدمات اما در ماه جولای با کاهش اندک نسبت به ماه قبل از 4.1 به 4 درصد رسید؛ چراکه رشد انتظاری قیمت‌ها ناشی از المپیک پاریس محقق نشد.

با این حال، بانک مرکزی اروپا روشن کرده است که تحت تاثیر داده‌های انفرادی قرار نمی‌گیرد و به جای آن روی روند تورم تمرکز دارد که انتظار دارد امسال در حدود سطوح فعلی بماند و در سال آینده به هدف تورم 2 درصدی برسد.

بانک مرکزی اروپا ماه گذشته کاهش نرخ‌ بهره را آغاز کرد، این ماه (جولای) آن را ثابت نگه داشت و انتظار می‌رود به آرامی آن را در طول یک سال آینده کاهش دهد.