به گزارش اکوایران، داده‌های تورم آمریکا در ماه گذشته در مرکز توجهات قرار دارد چراکه آنها پیش بینی می‌کنند فدرال رزرو کاهش نرخ‌های بهره را در این ماه آغاز کند. همچنین انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ بهره را کاهش دهد.

تورم مصرف کننده و تولیدکننده آمریکا

آمار «تورم آمریکا» این هفته از جمله داده‌های مهم برای معامله گران بازارهای جهانی است. انتظار بازارها این است که تورم کل از 2.9 به 2.6 درصد کاهش یابد، که عمدتا به دلیل اثر پایه سال گذشته است. کاهش قیمت نفت یکی از دلایل رشد و نزول تورم آمریکاست. انتظار بازار اما این است که تورم هسته روی 3.2 درصد باقی بماند. ولی مساله مهم این است که رشد گام ماهانه چقدر خواهد بود: انتظار معامله گران این است که شاهد رشد 0.2 درصدی برای تورم کل و هسته باشیم.

اگر این اعداد محقق شود بازار آنچنان غافلگیر نخواهد شد و قیمت‌ها آنچنان نوسان نخواهند کرد و منتظر خواهند شد تا هفته آینده تصمیم فدرال رزرو در قبال این داده‌های ببینند. ولی اگر مثلا تورم هسته آمریکا بطور ماهانه 0.1 درصد رشد کند، انتظار بازار به سمت دو کاهش در نرخ بهره سوق پیدا می‌کند که می‌تواند برای بازار سهام و کالاهای پایه خوب باشد و حتی کمی از طلا حمایت کند. ولی اگر این نرخ کمتر از انتظارات منتشر شود، نقره رشد بیشتری نسبت به طلا خواهد داشت.

«تورم تولید کننده آمریکا» نیز همین هفته منتشر خواهد شد. بازار در مجموع این دو داده را رصد خواهد کرد ولی نکته این است که سرمایه گذاران بزرگ تنها به این داده‌ها نگاه نمی‌کنند بلکه داده‌هایی که از بخش‌های مختلف قیمتی بدست می‌آید را در مدل های خود قرار می‌دهند تا بتوانند تورم PCE آمریکا که در اواخر ماه منتشر می‌شود را تخمین بزنند. اگر این داده‌ها سیگنال تورم 0.2 درصدی را بدهد چندان بر نوسانات بازار اثرگذار نیست. اگر تورم پایین‌تر یا بالاتر از انتظارات باشد می‌تواند نوساناتی در بازار ایجاد کند.

باتوجه به داده‌های قبلی، تمایل مصرف کنندگان آمریکایی به مصرف همچنان بالاست. باتوجه به اینکه داده‌های درآمدی اشتغال هم در هفته گذشته خوب بوده است می‌تواند نشان دهنده ادامه مصرف آنها باشد، بنابراین می‌تواند روی انتظارات از GDP اثر بگذارد. انتظارات از GDP آمریکا با توجه به داده‌هایی که تا امروز منتشر شده است 2.1 درصد برای سه ماهه سوم سال است. بنابراین فعلا امید اقتصاد آمریکا به مصرف است. اقتصاددانان و اعضای فدرال رزرو خطر رکود را نزدیک نمی‌بینند مگر اینکه این روند تغییر کند و سرد شدن بازار کار روی درآمدها هم اثر بگذارد. و بسیاری منتظرند که اخراج نیروی کار بیشتری را در بازار کار ببینند. 

جلسه بانک مرکزی اروپا برای تعیین نرخ بهره

در نقاط دیگر جهان، جلسه بانک مرکزی اروپا برای تعیین نرخ بهره نیز این هفته برگزار می‌شود. کاهش نرخ بهره اما در بازار قیمتگذاری شده است و سرمایه گذاران انتظار کاهش آن را دارند. اقتصاددانان بطور کلی انتظار دارند که در جلسه این ماه کاهش نرخ بهره اتفاق بیفتد، اما در جلسه بعد کاهش نرخ بهره صورت نگیرد. ولی انتظار آنها این است که مجددا در ماه دسامبر کاهش نرخ بهره اتفاق بیفتد؛ به این صورت که بانک مرکزی اروپا هر دو جلسه یک کاهش نرخ بهره تا سپتامبر آینده داشته باشد. در مقابل در آمریکا تا 10 کاهش نرخ بهره در بازار قیمتگذاری شده است؛ که تناقضی میان آنها وجود دارد: اروپا نمی‌تواند کاهش نرخ بهره کمتری از آمریکا داشته باشد هرچند که اکنون نرخ بهره پایین‌تری از آمریکا دارد و یک مرحله هم قبلا کاهش نرخ بهره داده است.

تقویم-بازار

درباره این جلسه سیگنال اینکه برای جلسه ماه آینده (اکتبر) چه اتفاقی خواهد افتاد از سمت خانم لاگارد بسیار مهم است و می‌تواند روی یورو و بازار اوراق اروپا اثرگذار باشد. اگر سخنان او بیانگر نگرانی از شرایط اقتصادی باشد، می‌تواند این سیگنال را به بازار بدهد که احتمال کاهش نرخ بهره در اکتبر وجود دارد، و اگر این اتفاق بیفتد یورو می‌تواند با کاهش مواجه شود.

مسیر رشد اقتصادی و تورم نیز در همان روز از سوی بانک مرکزی اروپا منتشر خواهد شد. معامله گران بر این نکته توجه دارند که آیا پیش بینی بانک مرکزی از رشد اقتصادی تغییری کرده است یا نه. اگر چشم انداز اقتصادی از سوی آنها کاهش یافته باشد، می‌تواند یورو را تضعیف کند و می‌تواند ین ژاپن را در مقابل یورو تقویت کند.

تولید ناخالص داخلی ماهانه انگلستان 

«تولید ناخالص داخلی انگستان» نیز این هفته برای ماه جولای (اولین ماه از سه ماهه سوم سال) منتشر خواهد شد. انتظار بازار مبنی بر رشد ماهانه 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی در این ماه است.

«تولیدات صنعتی انگستان» نیز منتشر خواهد شد.

اشتغال و درآمد نیروی کار انگلستان

آمار اشتغال و درآمد انگلستان نیز این هفته از جمله داده‌های مهم مورد نظر بازارهاست. باتوجه به اینکه بانک مرکزی انگلستان یکروز پس از فدرال رزرو جلسه تعیین نرخ بهره خود را برگزار می‌کند، رشد دستمزدها می‌تواند سیگنالی به بازار بدهد که آیا بانک مرکزی انگلستان برخلاف انتظار بازار می‌تواند کاهش نرخ بهره بدهد یا خیر.

انتظار می‌رود که رشد دستمزدها از 4.5 درصد به 4.1 کاهش یابد ولی تورم هسته همچنان در سطح بالایی است و به همین دلیل احتمال کاهش نرخ بهره از نگاه بازار پایین است. اما اگر رشد دستمزدها کمتر از انتظارات باشد پوند انگلستان می‌تواند تضعیف شود و بالعکس.

تراز تجاری و سطح وام دهی در چین

«تزار تجاری چین» نیز این هفته در مرکز توجهات قرار دارد. نکته‌ای که بازار به آن توجه دارد میزان تغییرات در صادرات و واردات بطور مجزاست. تراز تجاری چین می‌تواند بر بازار کالاهای پایه اثرگذار باشد.

«سطح وام‌های جدید چین» نیز این هفته از سوی سرمایه گذاران دنبال می‌شود. روند رشد وام‌های جدید این کشور در طول ماه‌های گذشته کاهش یافته است و برخلاف حرکت های قبل از کرونا اعداد پایینی را تجربه می‌کند. کاهش وام دهی به معنای کاهش رشد اقتصادی است.

در اقتصاد چین زیان‌های ناشی از  بحران مسکن و کاهش مصرف نتوانسته است با کمک‌های دولتی جبران شود، بنابراین بازار انتظار تولید ناخالص داخلی بالایی در سال جاری ندارد.