به گزارش اکوایران، بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان این هفته برای تعیین نرخ بهره تشکیل جلسه می‌دهند. بانک مرکزی چین این هفته نرخ بهره یک ساله و پنج ساله را تعیین می‌کند؛ بانک مرکزی برزیل نیز برای نرخ بهره تصمیم گیری می‌کند. بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی ژاپن نیز این هفته جلسه دارند. داده های اقتصادی دیگری نیز این هفته در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار دارد که می‌تواند روی انتظارات آنها از مسیر آینده بازارها اثرگذار باشد.

خرده فروشی و ساخت مسکن آمریکا

در میان داده‌های اقتصادی، «خرده فروشی آمریکا» که این هفته روز سه شنبه منتشر می‌شود می‌تواند برای بازار مهم باشد گرچه ممکن است تغییرات قیمت زیادی ایجاد نکند،  ولی بازار آن را در ذهن خود نگه می‌دارد و اثرگذاری آن را در کنار تصمیم فدرال رزرو بعد از برگزاری جلسه قیمتگذاری خواهد کرد. به این معنا که اگر خرده فروشی کاهش یابد، که نشان میدهد مردم آمریکا مصرف خوبی در ماه گذشته نداشته اند و فدرال رزرو تصمیم به کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره بگیرد، طلا ریزش پیدا خواهد کرد و دلار رشد می‌کند. اگر مصرف کاهش پیدا کند و رشد اقتصاد کاهش یابد (که با داده های مربوط به بازار مسکن بررسی می‌شود) و فدرال رزرو نیز کاهش 0.25 درصدی بدهد مجددا ریسک در بازار افزایش پیدا می‌کند و دارایی‌های پرخطر مانند بازار سهام، طلا و نقره می‌توانند افت داشته باشند.

در این راستا، «شاخص بازار مسکن NAHB» نیز اعتماد سازندگان برای ساخت مسکن را منعکس می‌کند که در ماه‌های اخیر کاهش داشته است.

جلسه بانک مرکزی انگلستان و ژاپن

در ارتباط با جلسه بانک مرکزی انگلستان این هفته پیش بینی بازار این است که نرخ بهره در این جلسه تغییری نخواهد کرد چراکه رشد دستمزدها در این کشور بالاست و نرخ بیکاری آن کاهش یافته است. ولی اینکه چند نفر به کاهش نرخ بهره رای می‌دهند می‌تواند روی بازار اثرگذار باشد. سخنرانی اندرو بیلی رئیس ابنک مرکزی انگلستان نیز از سوی معامله گران دنبال می‌شود.

جلسه بانک مرکزی ژاپن نیز این هفته روز جمعه برگزار می‌شود. پس از افزایش نرخ بهره دو مرحله‌ای در سال جاری احتمالا تغییری در نرخ بهره آن اتفاق نمی‌افتد ولی نکته مهم آن است که آیا رئیس بانک مرکزی ژاپن در سخنرانی خود سیگنال افزایش نرخ بهره تا پایان سال را خواهد داد یا خیر.

ین در هفته پیش‌رو بسیار پرنوسان خواهد بود و معاملات آن می‌تواند بسیار پرریسک باشد.

تورم کانادا و اشتغال استرالیا

داده‌های تورم کانادا و اشتغال استرالیا نیز این هفته منتشر می‌شود ولی در شرایطی که قرار است برای نرخ بهره بزرگترین اقتصاد جهان تصمیم گیری شود مورد توجه کمتری قرار می‌گیرد و تاثیر کمی حتی روی ارزهای خود این کشورها خواهد داشت.

جلسه تعیین نرخ بهره فدرال رزرو

دات پلات قبلی فدرال رزرو، که چشم انداز اعضای فدرال رزرو برای نرخ بهره را بیان می‌کند، نشان می‌دهد که اکثریت اعضا انتظار داشتند که برای امسال نرخ بهره 5 و بالای 5 درصد است ولی بازار برای نرخ بهره نزدیک به 4 درصد قیمتگذاری کرده است. بازار همچنین انتظار دارد که نرخ بهره در انتهای سال بعد (2025) به کمتر از 3 درصد برسد، در صورتی میانگین اعضای فدرال رزرو 4 درصد بوده است.

بنابراین کاهش شدید بازدهی اوراق قرضه در واقع همین قیمتگذاری بازار است.

در جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو کاهش نرخ بهره اولین چیزی است که روی بازار اثر می‌گذارد. اگر دو کاهش نرخ بهره (کاهش 0.5 درصدی) اتفاق بیفتد احتمالا طلا جهش خواهد کرد و در صورت یک مرحله کاهش نرخ بهره، با افت مواجه خواهد شد.

این جلسه یکی از معدود جلساتی است که بازار 50-50 احتمال کاهش نرخ بهره را می‌دهد و عدم قطعیت بسیاری حول آن وجود دارد، بنابراین در لحظه اعلام نرخ بهره قیمت‌ها می‌توانند نوسانات زیادی را تجربه کنند. بطوری که اگر دو کاهش نرخ بهره اعلام شود شاخص دلار می‌تواند به عدد 100 کاهش پیدا کند.

نکته مهم دیگر «پیش بینی فدرال رزرو از داده‌های اقتصادی» است. اعضای فد در جلسه قبل تغییری از انتظار خود از GDP نسبت به ماه‌های قبل ایجاد نکردند. انتظار موسسات مالی از GDP امسال بیش از 2 درصد است. درصورتی که اعضای فد انتظار خود از GDP را به کمتر از 2 درصد کاهش دهند برای دارایی‌های ریسکی منفی خواهد بود چراکه ترس از رکود را در این داده می بینند. از سوی دیگر، موسسات مالی انتظار دارند نرخ بیکاری تا 4.5 درصد رشد کند ولی اگر پیش بینی نرخ بیکاری نیز افزایش یابد، به این معناست که فدرال رزرو از بازار کار نگران است و کاهش نرخ بهره بیشتری در مسیر وجود دارد، ولی این مساله لزوما به رشد دارایی ریسکی منجر نمی‌شود.

پیش بینی تورم هسته نیز احتمالا از سوی فد به 2.6 درصد کاهش خواهد یافت.

پس از آن سخنرانی جروم پاول است. اگر او سیگنال بدهد که اشتغال آمریکا درحال آسیب دیدن است و ممکن است رشد اقتصادی کاهش یابد، مشخص نیست قیمت‌ها را به کدام سمت می‌برد.

بعد از سخنرانی او سرمایه گذاران داده های خرده فروشی را مجددا ارزیابی خواهند کرد.