به گزارش اکوایران، شرکت خدمات مالی و بانکداری آی‌دی‌بی‌آی بنک هند در گزارشی اعلام کرده هند در مسیر به دست آوردن 1 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی (GDP) در هر 18 ماه طی شش سال آینده قرار دارد. با این شتاب، این کشور تا سال 2032 به یک اقتصاد 10 تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد.

به نوشته اکونومیک تایمز، در این گزارش آمده که با اضافه شدن 1 تریلیون دلار به GDP در هر 1/5 سال، پیش‌بینی می‌شود که هند طی شش سال آینده در جایگاه سومین اقتصاد بزرگ جهان قرار بگیرد. این گزارش این نکته را برجسته می‌کند که رشد بسیار سریع هند عمدتا به واسطه بخش تولید خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود 32 درصد از ارزش افزوده ناخالص این کشور را شامل شود.

انتظار می‌رود ابتکارات کلیدی مانند طرح موسوم به «در هند بسازید» یک نقش محوری در تقویت قابلیت‌های تولیدی هند داشته باشد و این کشور را به یک قطب جهانی تولید تبدیل کند.

گزارش آی‌دی‌بی‌آی بنک همچنین به سرعت بالای گسترش اقتصادی هند اشاره می‌کند. در حالیکه هند از سال 1947 تا 2010 یعنی در طول 63 سال توانست ارزش اقتصاد خود را به 1 تریلیون دلار برساند، این کشور تا سال 2017 به سطح 2 تریلیون دلار رسید و سه سال بعدتر در سال 2020، ارزش اقتصاد خود را به 3 تریلیون دلار افزایش داد؛ روندی که نشان‌دهنده رشد چشمگیر اقتصادی این کشور در یک دهه اخیر است.

اگرچه همه‌گیری کووید-19 یک تأخیر را در اهداف اقتصادی هند به وجود آورد و رسیدن به هدف اقتصاد 4 تریلیون دلاری را به پایان سال 2024 موکول کرد، این کشور در حال حاضر در مسیر کسب رشد اقتصادی سریع در سال‌های آتی است.

اقتصاد هند

پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های 2024 تا 2032، هند به تولید ناخالص داخلی 10 تریلیون دلاری دست پیدا کند و پیشران این روند، تقاضای مطلوب در بخش تولید، پتانسیل صادرات قوی و سیاست‌های حمایتی از سوی دولت خواهد بود.

در این گزارش همچنین آمده هند از اقتصادهای پیشتاز جهان مانند آمریکا، چین، آلمان، کره جنوبی و ژاپن در «شاخص تولید صنعتی» سبقت خواهد گرفت.

سرزمین هفتاد و دو ملت دارای پتانسیل فزاینده در زمینه صادرات است و پیش‌بینی می‌شود صادرات آن تا سال 2030 میلادی، 25 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل دهد که معادل 2 تریلیون دلار است. این رقم، یک افزایش قابل توجه را نسبت به سال 2000 نشان می‌دهد که سهم صادرات هند در GDP در سطح 61 میلیارد دلار قرار داشت. انتظار می‌رود سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی این کشور تا پایان سال جاری میلادی به 776/7 میلیارد دلار برسد.

رشد در بخش‌های تولید و صادرات هند توسط چندین عامل هدایت می‌شود: افزایش تقاضای داخلی به دلیل رشد درآمد قابل تصرف، تنظیم مجدد زنجیره‌های تأمین جهانی و یک محیط مالی حمایتی.

هند قصد دارد دست‌کم 100 میلیارد دلار در هر سال به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ناخالص جذب کند زیرا این کشور جنوب آسیا می‌خواهد سرمایه‌گذارانی را که به دنبال خروج از چین هستند، به سوی خود بکشاند. 

این هدف جاه‌طلبانه در حالی اعلام شده که میانگین سالانه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند طی پنج سال گذشته بیش از 70 میلیارد دلار بوده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند در سال گذشته میلادی با کاهش همراه بود، اما در صورت موفقیت این کشور برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه به شکل سالانه، این روند معکوس خواهد شد.

هند که دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی در میان اقتصادهای اصلی جهان است، برای شرکت‌هایی که می‌خواهند خود را از تنش‌های ژئوپولیتیکی حفظ کنند و دامنه فعالیتشان را گسترش دهند، یک گزینه جذاب محسوب می‌شود. این استراتژی گاهی به عنوان «چین به علاوه یک» نیز شناخته می‌شود.

شرکت‌هایی نظیر اپل و سامسونگ الکترونیکس تولیدات خود را در هند افزایش داده‌اند و از مشوق‌های مالی که توسط دولت نارندرا مودی ارائه شده است، منفعت می‌برند.

برنامه مشوق‌های مرتبط با تولید دولت هند باعث افزایش تولیدات کارخانه‌ای و کاهش وابستگی این کشور به واردات محصولات مرتبط با مخابرات و قطعات خودرو شده است.

با افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی و مزیت جمعیتی مطلوب، هند در یک موقعیت قوی برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی در سطح جهان قرار دارد.