به گزارش اکوایران، طبق آخرین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود اقتصاد جهانی به جای کشورهای ثروتمندتر غربی، بیشتر به گروه اقتصادهای نوظهور بریکس برای رشد تکیه کند.

به نوشته بلومبرگ، بر اساس پیش‌بینی‌هایی که این هفته منتشر شده، صندوق بین‌المللی پول در مقایسه با پیش‌بینی‌های شش ماه پیش خود، اکنون سهم بیشتری از رشد اقتصاد جهانی در پنج سال آینده را به اقتصادهای بزرگ بریکس مانند چین، هند، روسیه و برزیل نسبت داده است. در مقابل، سهم پیش‌بینی‌شده کشورهای عضو گروه هفت مانند ایالات متحده، آلمان و ژاپن کاهش یافته است.

نمودار IMF

تغییر پیش‌بینی‌های IMF از سهم کشورها در رشد اقتصاد جهانی

بر اساس محاسبات بلومبرگ با استفاده از پیش‌بینی‌های جدید صندوق بین‌المللی پول، چین با سهم 22 درصدی از رشد جهانی در پنج سال آینده، در مجموع بالاتر از سهم کلی تمام کشورهای گروه هفت در اقتصاد جهانی طی این بازه زمانی خواهد بود.

هند دیگر موتور رشد جهانی است که انتظار می‌رود تا سال 2029 حدود 15 درصد به رشد اقتصاد جهانی اضافه کند.

برخی پیش‌بینی‌ها برای سایر کشورها همچنین نشان می‌دهند که چگونه اقتصاد جهانی بیشتر به بازارهای نوظهور متکی می‌شود، به‌ویژه بر اساس معیار قدرت خرید که به دنبال تعدیل قیمت‌ها است و تمایل دارد به کشورهای فقیرتر اما پرجمعیت‌تر، وزن بیشتری نسبت به کشورهای ثروتمندتر بدهد.

بر این اساس، انتظار می‌رود مصر در این دوره 1/7 درصد به رشد جهانی اضافه کند که برابر با سهم آلمان و ژاپن است. همچنین انتظار می‌رود ویتنام 1/4 درصد به رشد جهانی کمک کند که برابر با سهم فرانسه و بریتانیا است.

با رشد قوی اقتصاد ایالات متحده در 25 سال گذشته و به‌ویژه پس از دوران همه‌گیری، این کشور همچنان بزرگ‌ترین سهم از رشد جهانی در میان کشورهای توسعه‌یافته را دارد. با این حال، در مقایسه با کشورهای پرجمعیتی مانند هند و چین، ایالات متحده نتوانسته است سهم خود را در اقتصاد جهانی بر اساس برابری قدرت خرید حفظ کند.

نمودار رشد جهانی

توزیع رشد اقتصاد جهانی بین سال‌های 2024 تا 2029

کوچک‌ترین اقتصادهای گروه هفت یعنی کانادا و ایتالیا، هر کدام کمتر از 1 درصد به رشد جهانی در این دوره پنج‌ساله کمک خواهند کرد که از کشورهای بسیار فقیرتر اما پرجمعیتی مانند بنگلادش، مصر یا فیلیپین کمتر است.