به گزارش اکوایران نرخ تورم سالانه کل کشور در مرداد ماه 41.5 درصد به ثبت رسیده، به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به مرداد 1401 نسبت میانگین قیمت ها در دوازده ماه منتهی به مرداد سال گذشته بالغ بر 41 درصد افزایش را تجربه کرده است. تورم سالانه در مناطق شهری کشور 40.9 درصد برآورد شده که نسبت به تورم کل کشور کمی پایین تر است. تورم سالانه در مرداد ماه در استان مازندران 46.6 درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده تر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی مرداد ماه امسال نسبت به متوسط سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به مرداد سال گذشته بالغ بر 46 درصد افزایش داشته است، تورم رقم خورده در این استان بالاترین تورم سالانه مناطق شهری کشور در میان تمامی استان های محسوب می شود. با اختلاف بسیار کمی استان کهگیلویه و بویراحمد با تورم سالانه 46.4 درصد قرار دارد، استان ایلام نیز سومین استانی است که تورم مناطق شهری اش بسیار بالا بوده است.

پایین ترین تورم سالانه مناطق شهری در استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم 35.7 درصد رقم خورده است. تورم سالانه مرداد در شهر های استان خوزستان نیز 37.2 درصد به ثبت رسیده که دومین تورم پایین به ثبت رسیده محسوب می شود. شهر های همدان نیز با تورم 37.4 درصد سومین استانی است که تورم بالایی را رقم زده است. بر این اساس می توان گفت شکاف بیشترین تورم مناطق شهری و کمترین تورم در مرداد ماه نزدیک به 11 درصد بوده، این شکاف برای مناطق روستایی به مراتب بیشتر است.

بنا به آخرین داده های منتشر شده از مرکز آمار، تورم ماهانه مرداد ماه 2 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر خانوار کشور در مرداد ماه برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات به طور میانگین 2 درصد بیشتر از تیر ماه هزینه کرده اند. این در حالیست که در خرداد و تیر ماه با جهش چشمگیری در تورم ماهانه مواجه بودیم به گونه ای که تورم ماهانه خرداد به بالای 12 درصد نیز رسید. جهش تورمی که در ماه های گذشته رخ داد بیشتر از جنس فشار هزینه یا تورم سمت عرضه بوده که دلیلی اصلی آن نیز سیاست اصلاح یارانه کالا های اساسی بود که توسط دولت تحت عنوان جراحی اقتصادی انجام شد. بر خلاف تورم ماهانه که کاهش قابل توجهی داشته، در دیگر شاخص ها شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم. تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه بالغ بر 52 درصد به ثبت رسیده که هنوز این نرخ در قله تورمی چند سال اخیر قرار دارد، تورم سالانه نیز 41.5 درصد بوده است، پیش بینی می شود شاخص تورم نقطه ای از ماه های آتی با توجه به کاهش تورم ماهانه روندی نزولی به خود بگیرد، اما به این علت که تورم سالانه بازه زمانی بلند تری را برای محاسبه تورم مد نظر دارد، احتمالا حداقل برای چند ماه آینده شاهد روند کاهشی در تورم سالانه نباشیم.

photo_2022-09-03_13-37-21