به گزارش اکوایران، بالاخره با یک روز تاحیر تورم ماهانه بهمن 1401 از سوی مرکز آمار منتشر شد. تا پیش از زمستان امسال سنت هر ماهه مرکز آمار انتشار وضعیت شاخص قیمت مصرف کننده در ابتدای هر ماه بود. در دو ماه اخیر اما این مرکز داده های تورم را در دومین روز ماه اعلام کرده است. 

بر اساس این آمار تورم ماهانه بهمن در کل نقاط کشور برابر با 3.5 درصد بوده و از ماه قبل حدودا 0.8 واحد درصد کمتر شده است. با این وجود سطح تورم مصرف کننده در این ماه همچنان بالا به حساب می آید.

روند صعودی در در تورم ماهانه خوراکی ها در بهمن 1401

در دومین ماه زمستانی کشور تورم ماهانه در کل برابر با 3.5 درصد بوده است. عموما در دسته بندی مرکز آمار ارزیابی رفتار شاخص قیمت مصرف کننده به دو دسته خوراکی و غیر خوراکی دسته بندی می شود. در همین رابطه تورم ماهانه خوراکی ها در این مقطع برابر با 4.7 درصد بوده و از ماه قبل خود 0.6 واحد درصد بیشتر شده است. 

این در حالی است که تورم غیر خوراکی در این ماه کم تر شده و از ماه قبل 1.8 واحد درصد پایین تر آمده است. این رقم در بهمن ماه امسال برابر با 2.7 درصد به ثبت رسیده است.

بررسی های ماهانه تورمی در بهمن ماه امسال نشان می دهد  بیشترین میزان تورم ماهانه در بخش های «گوشت» و «سبزیجات» رقم خورده است. در همین رابطه تورم «گوشت» برابر با 10.5 درصد و «سبزیجات» معادل با 12.4 درصد به ثبت رسیده که بالاترین سطح افزایش در میان تمام اقلام مهم به شمار می آید.

photo_2023-02-21_20-33-15

رکوردزنی تورم نقطه ای بهمن ماه 

تورم نقطه ای در بهمن 1401 برابر با 53.4 درصد ثبت شده و از ماه قبل حدودا 2.1 واحد درصد بیشتر شده است. این بیشترین میزان تورم نقطه ای در بازه هفت ماه اخیر بوده است. تورم نقطه ای به نوعی به معنای تغییر وضعیت شاخص قیمت مصرف کننده در هر مقطع در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال قبل است. در همین خصوص داده های آماری نشان می دهند وضعیت هزینه های خانوار در بهمن ماه امسال حدودا 53.4 درصد از موقعیت مشابه خود در سال گذشته بیشتر شده است.

دسته بندی تورم به شاخه های مختلف نیز نشان دهنده آن است که تورم خوراکی ها دراین ماه برابر با 70.5 درصد بوده و از مرز 70 درصد عبور کرده است. رشد بالای قیمت خوراکی ها به نوعی فشار رشد قیمت ها را به طبقات پایین تر در آمدی محسوس تر عنوان می کند.

تورم 47 درصدی میانگین در بهمن ماه

آخرین شاخص بررسی تورم در کشور، مقایسه میانگین دوازده ماهه شاخص قیمت مصرف کننده منتهی به هر ماه در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال قبل است. در اعلام تورم هر سال عموما از این شاخص استفاده می شود که به اعتقاد برخی حافظه تورمی بالاتری را شامل می شود. در همین رابطه در بهمن ماه امسال تورم میانگین برابر با 47.7 درصد بوده و در بالاترین سطح سال های اخیر قرار گرفته است.