به گزارش اکوایران، دولت مصر اعلام کرده که روند واگذاری دو شرکت وابسته به ارتش این کشور به سرمایه‌گذاران را در ۱۵ مارس آغاز خواهد کرد و همچنین در حال برنامه‌ریزی مقدمات واگذاری چهار شرکت بزرگ دیگر است.

به نوشته بلومبرگ، بر اساس این بیانیه، اطلاعات لازم در مورد شرکت توزیع‌کننده سوخت «واتانیا» و شرکت قمقه‌سازی «صفی» در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. به نوشته پایگاه بلومبرگ، کمیته‌ای که مسئول فهرست‌کردن شرکت‌های دولتی است نیز از طریق بانک‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی، چهار شرکت بزرگ را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهد.

مصر در تلاش برای پیشبرد برنامه اصلاحات اقتصادی گسترده‌ای است که به این کشور آفریقای شمالی کمک می‌کند تا در بحبوحه جنگ اوکراین، ارز مورد نیاز خود را تأمین کند.

در حال حاضر، این کشور ۱۰۴ میلیون نفری توانسته تأیید وام سه میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را بگیرد و در سال گذشته نیز سه بار ارزش پول ملی خود را کاهش داده است. مصر منتظر است تا متحدانش در خلیج فارس با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری به این کشور کمک کنند. وعده این پول قبلا داده شده بود، اما تاکنون مقدار کمی از آن وصول شده است.

مقامات فهرستی از ۳۲ شرکت دولتی، از جمله چندین بانک را اعلام کردند که یا سهامشان به‌زودی در بورس عرضه خواهد شد، یا به سرمایه‌گذاران استراتژیک فروخته می‌شوند. علاوه بر این، مقامات تأکید کردند که شرکت‌های دیگری که در فهرست نبوده - به‌ویژه آن‌هایی که ارزش بالایی دارند - نیز ممکن است برای فروش قرار گیرند.

جنگ روسیه علیه اوکراین پس از همه‌گیری کرونا و همزمان، تقویت ارزش دلار، اقتصاد مصر را - به دلیل وابستگی به واردات مواد غذایی و انرژی - دچار مشکلات اقتصادی از جمله ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها کرد. گزارش‌های تورم فوریه نشان می‌دهد که تورم این کشور بالاتر از پیش‌بینی‌ها و انتظارات بوده است.