به گزارش اکوایران، آنطور که بلومبرگ گزارش داده، با ورشکستگی سه بانک آمریکا، میزان سپرده‌های بانکی در ایالات متحده در هفته گذشته کاهش پیدا کرد.

بر اساس داده‌های فدرال رزرو که در روز جمعه منتشر شده است، سپرده‌های بانکی در هفته منتهی به هشت مارس (۱۷ اسفند) ۵۴.۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و به ۱۷.۶ تریلیون دلار رسید.

IMG_20230318_110737_665

میزان سپرده‌ها از سقف خود در آوریل سال گذشته حدود 500 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است؛ یک روند نزولی مداوم که فشارها را بر سیستم مالی افزایش می‌دهد.

گزارش هفتگی فدرال رزرو از بانک‌های ایالات متحده پس از فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی و دو وام‌دهنده دیگر، برای بازارها و اقتصاد مهم است. ممکن است سپرده‌گذارانی که نگران ورشکستگی بانک‌ها هستند، به دنبال جابجایی سپرده‌های خودشان باشند. افزایش نرخ بازدهی فدرال رزرو هم در چنین شرایطی می‌تواند مشکلات بانک‌ها را بیشتر کند.

IMG_20230318_110741_905

یک نگرانی دیگر هم درباره عملکرد سیستم بانکی وجود دارد. بانک‌ها برای تقویت سیستم مالی خودشان به دنبال تشدید استانداردهای وام‌دهی هستند و جریان وام‌هایی را که به توسعه اقتصادی کمک می‌کند، محدود می‌کنند. در چند هفته قبل نشانه‌هایی از کاهش میزان رشد اعتبار پدیدار شده است.

میزان وام‌ها طبق آخرین داده‌های فدرال رزرو در هفته منتهی به هشت مارس (۱۷ اسفند) افزایش هفت میلیارد دلاری داشته و به ۱۲.۱ تریلیون دلار رسیده است.

سایمون مک آدام - یکی از اقتصاددانان کپیتال اکنونومیکس - نوشته آن چیزی که نسبت به آن می‌توانیم مطمئن باشیم، آن است که بانک‌ها در شرایط فعلی دسترسی خانواده‌ها و شرکت‌ها را به اعتبارات و وام‌ها محدود می‌کنند. با کاهش اعتبارات در ماه‌های آتی وضعیت رکود سخت‌تر خواهد شد.

۲۵ بانک بزرگ تقریباً سه‌پنجم وام‌دهی را انجام می‌دهند، ولی پرداخت وام در برخی حوزه‌های کلیدی مانند املاک تجاری توسط بانک‌های کوچک‌تر انجام می‌شود.

پس از ورشکستگی سیلیکون‌ولی، فدرال رزرو به بانک‌هایی که به نقدینگی نیاز داشتند پشتوانه‌های اضافه ارائه کرد. بر اساس داده‌هایی که روز پنجشنبه منتشر شد، بانک‌ها به میزان ۱۶۵ میلیارد دلار از تسهیلات فدرال رزرو استفاده کرده‌اند.

در مجموع استقراض ضروری ۴۴۰ میلیارد دلار در ذخایر فدرال رزرو در ترازنامه تغییر ایجاد کرده است. این تغییر در خلاف جهت اقدامات فدرال رزرو برای کنترل تورم عمل می‌کند و اقدامات بانک مرکزی آمریکا را برای کنترل تورم خنثی می‌سازد.

IMG_20230318_110746_857

قبل از حمایت اخیر فدرال رزرو میزان دارایی‌های نقدی بانک‌ها نسبت به کل دارایی آن‌ها به کمترین سطح سه سال گذشته رسیده بود.

گزارش بعدی فدرال رزرو درباره دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری در ۲۴ مارس (۴ فروردین) ارائه می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت بانک‌ها نسبت به گزارش قبلی چه تغییری کرده و آیا اوضاع وخیم‌تر شده است یا خیر؟