به گزارش اکوایران، تورم ماهانه سه دهک آخر طی ۱۱ ماه سال 1401 نوساناتی را متحمل شده است. مرکز آمار شاخص قیمت مصرف کننده را ماهانه به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای منتشر می‌کند که خانوار‎ها بر اساس مجموع درآمد و هزینه‌های سالانه در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌شوند. دهک اول کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانوار‌ها را تشکیل می‌دهند. 

تورم

تورم ماهانه و فشار بر دهک‌های غنی در 1401

بر اساس آمار، در ابتدای سال 1401 تورم ماهانه در بین سه دهک از ثبات نسبی برخوردار بوده اما در ادامه تورم ماهانه دهک هشتم (درآمد کمتر نسبت به دو دهک دیگر) در خرداد 11.8 درصد بوده و این نرخ بالاترین تورم ماهانه به ثبت رسیده در میان این سه دهک ثروتمند طی یازده ماه است و هزینه‌ای که خانوار دهک هشتم برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در خرداد نسبت به هزینه تهیه همین سبد در اردیبهشت حدود 12درصد بیشتر شده است.

تورم ماهانه دهک هشتم در خرداد ماه حدود 1.5 برابر تورم دهک دهم بوده، اختلاف تورم این دو دهک از آغاز سال 1401چشمگیرتر شده است، هر چه از دهک هشتم به سمت دهک دهم حرکت می‌کنیم تورم ماهانه کمتر می شود. در خرداد از منظر تورم ماهانه هرچه به سمت قشر کم درآمدتر جامعه رفته‌ایم، تورم بیشتری به ثبت رسیده است. از علل اصلی این رخداد در آخرین ماه بهار، اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی بود که باعث جهش شدید قیمت کالا ها در کشور شد.

در آذر و دی با افزایش تورم ماهانه، فاصله تورمی بین این سه دهک افزایش یافته است زیرا محاسبه تورم هر دهک با توجه به اینکه چه کالاهایی مصرف می‌کند، متفاوت است و برای هر یک از دهک ها  ضریب اهمیت کالاها و خدمات، متفاوت در نظر گرفته می ‌شود. تورم ماهانه بهمن ماه حاکی از آن است سه دهک ثروتمند کشور تورم یکسانی را تجربه کرده‌اند.