به گزارش اکوایران، بر اساس آنچه بلومبرگ گزارش داده، مطابق با یک نظرسنجی جدید، به طور فزاینده‌ای بدبینی شرکت‌های آمریکایی در چین به روابط میان واشنگتن و پکن به خاطر تنش‌های ژئوپلتیکی افزایش پیدا کرده است. البته درباره بهبود اقتصادی چین دیدگاه‌های مطلوب‌تری وجود دارد.

نظرسنجی اتاق بازرگانی آمریکا در چین نشان می‌دهد که حدود ۸۷ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که حداقل کمی به روابط این دو قدرت بزرگ اقتصادی بدبین هستند. این نظرسنجی که در روز چهارشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که میزان بدبینی به روابط دو کشور ۱۴ درصد بیشتر از نظرسنجی قبلی است.

IMG_20230426_111257_928

«لستر راس» - رئیس کمیته سیاست‌گذاری AmCham چین - گفت: روابط میان آمریکا و چین به طور قابل ملاحظه‌ای بدتر شده است و در این مرحله پیش‌بینی اینکه چه زمانی این روابط بهتر خواهد شد، سخت است؛ البته در حال حاضر این اتفاق بر توانایی تجارت در خارج از مرزها تاثیر می‌گذارد.

در نظرسنجی ماه آوریل ۱۰۹ پاسخ‌دهنده وجود داشت ولی در نظرسنجی قبلی اتاق ۳۱۹ پاسخ‌دهنده شرکت کرده بودند که نظرات آن‌ها در ماه‌های نوامبر و اکتبر سال ۲۰۲۲ و همچنین فوریه سال جاری جمع‌آوری شده بود.

این داده‌ها بر مشکلات پیش روی شرکت‌های آمریکایی فعال در دومین اقتصاد بزرگ جهان تاکید می‌کند. در کنار نظرسنجی ماه آوریل، AmCham در روز چهارشنبه در گزارش سفید خود بدتر شدن روابط دو جانبه را به عنوان چالش کلیدی سال جاری برجسته کرد.

در این گزارش آمده که بدتر شدن روابط، جامعه تجاری آمریکا را هدف قرار داده است زیرا مسائل تجاری و اقتصادی عمیقا با امنیت ملی و اجرای قانون درهم تنیده شده است.

تجارت چین و ایالات متحده با نزدیک شدن به رکود تا کنون اختلافات را نادیده گرفته است.

این اتاق از ایالات متحده و چین خواست تا با سطح تعاملات بالا، چنین نگرانی‌هایی را در اولویت قرار دهند. مقامات در سطوح کاری باید این اختیار را داشته باشند تا در مورد مسائل کمتر حساس با همتایان خودشان تعامل داشته باشند تا بتوانند خطوط ارتباطی موجود را برای گفت‌وگوهای مشترک گسترش دهند.

روابط دو کشور در ماه‌های اخیر بدتر شده است و شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در ماه مارس آمریکا را به خاطر آنچه که سیاست محدودیت و سرکوب نامیده بود مورد انتقاد قرار داد و از رهبری ایالات متحده در ایجاد محدودیت‌های تجاری، لیست‌های سیاه و محدود کردن سرمایه‌گذاری در چین که توسعه بخش فناوری در چین را به چالش کشیده انتقاد کرد.

جانت یلن - وزیر خزانه‌داری آمریکا - در هفته گذشته اعلام کرد که دولت آمریکا آماده پذیرش هزینه ناشی از این موضع‌گیری است زیرا این کشور به دنبال حفاظت از منافع امنیت ملی آمریکا در برابر چین است.

یک نظرسنجی دیگر از اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در هفته قبل منتشر شد و نشان داد که تلاش پکن برای اتکا به خودش در حوزه فناوری، شرکت‌های اروپایی بیشتری را به سمت بازنگری در برنامه‌های تحقیق و توسعه هدایت می‌کند.

با وجود افزایش نگرانی‌ها درباره وخامت اوضاع روابط چین و آمریکا، نظرسنجی فوری اتاق نشان می‌دهد که اعضا نسبت به بهبود چشم‌انداز تجاری در چین امیدوار شده‌اند.

حدود ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی آوریل چشم‌انداز مثبتی را درباره بازگشت اقتصاد چین داشتند که ۲۲ درصد بیشتر از نظرسنجی قبل است.

نظرسنجی جدید درست پس از انتشار داده‌های رسمی چین در بازه سه ماهه انجام شد. رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول به دلیل هزینه‌های مصرف‌کننده قوی افزایش یافته است. تعدادی از بانک‌های بزرگ رشد اقتصادی ۶ درصدی را برای چین پیش‌بینی می‌کنند و بلومبرگ نیز بر اساس یک نظرسنجی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین را از ۵.۳ درصد به ۵.۶ درصد ارتقا داده است.

افزایش قابل توجه رشد اقتصادی نسبت به سال قبل، به خاطر وجود محدودیت‌های کرونایی در آن زمان نیز هست، به همین خاطر برخی از تحلیلگران اغراق به وجود آمده در رشد اقتصادی را ناشی از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی می‌دانند.

با وجود اقدامات اخیر برخی شرکت‌ها مانند اپل که تولید محصولات کلیدی خود را به کشورهای دیگر منتقل کرده‌اند، این نظرسنجی نشان داد که ۷۳ درصد از شرکت‌های حاضر در نظرسنجی زنجیره تامین خود را به خارج از چین منتقل نمی‌کنند. ۲۷ درصد از شرکت‌ها هم اعلام کرده‌اند در حال اولویت‌سنجی سایر کشورها برای بررسی این مسأله هستند که این آمار نسبت به نظرسنجی قبل ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است.