به گزارش اکوایران، تورم هسته در منطقه یورو برای اولین‌بار طی 10 ماه گذشته کاهش پیدا کرد. این اتفاق پشتوانه بانک مرکزی قاره سبز برای تعدیل تهاجمی‌ترین کمپین افزایش نرخ بهره در تاریخ، در اواخر این هفته است.

IMG_20230503_112512_083

در تورم هسته که تورم اقلام ناپایدار مانند هزینه‌های سوخت و مواد غذایی را حذف می‌کنند، ۵.۶ درصد نسبت به آوریل سال گذشته افزایش پیدا کرده ولی نسبت به سطح ۵.۷ درصدی ماه مارس مطابق با نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان کاهش پیدا کرده است.

تورم اتحادیه اروپا در محدوده ۷ درصدی قرار گرفت که بالاتر از پیش‌بینی ۶.۹ درصدی تحلیلگران است ولی همچنان با تورم هدف دو درصدی فاصله زیادی دارد. گزارش تورم ماه آوریل بحث‌ها درباره میزان افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا را افزایش می‌دهد. برخی به دنبال تعدیل افزایش نرخ بهره تا سطح ۲۵ صدم درصد هستند.

IMG_20230503_112519_333

با توجه به نزولی شدن تورم هسته، نظرسنجی درباره وام‌های بانکی که در روز سه‌شنبه منتشر شده، نشان می‌دهد که استانداردهای وام‌دهی بیشتر از انتظار سخت شده است و استدلال طرف‌های افزایش نیم درصدی هزینه استقراض ضعیف‌تر شده است.

سرمایه‌گذاران باور دارند که نرخ بهره از تابستان گذشته ۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است تا شدیدترین تورم در منطقه یورو را به عقب برانند. یک نظرسنجی توسط بلومبرگ نشان داد که تحلیلگران انتظار افزایش سود سپرده از سطح سه درصدی کنونی تا محدوده ۳.۷۵ درصدی تا ماه جولای را دارند.

با کاهش تورم از محدوده دو رقمی که به خاطر معکوس شدن روند هزینه‌های گاز اتفاق افتاد بانک مرکزی فشارهای اساسی را صفر کرده است.

اثرات متقابل ناشی از اقدامات و تحرکات، بانک مرکزی اروپا را نگران کرده است. لوییس دی گیندوس - معاون رییس بانک مرکزی اروپا - هفته قبل گفت تضادهای موجود در دستمزد، سودها و بخش دولتی بسیار مضر خواهد بود و باعث واکنش بالقوه بانک مرکزی خواهد شد.

IMG_20230503_123054_174

ایزابل اشنابل از اعضای هیأت اجرایی هشدار داده است که تداوم فشارها و حرکت قدرتمند هزینه مواد غذایی بدین معنی است که برای اعلام پیروزی بر تورم بسیار زود است. پیدا کردن یک نقطه عطف برای امیدواری کافی نیست، بلکه باید کاهش های متوالی در تورم مشاهده شود تا به ما اطمینان دهد اقدامات ما شروع به کار کرده است.

با این حال بحرانی که در بانک سیلیکون‌ولی در ماه مارس اتفاق افتاد بخشی از اقدامات بانک مرکزی اروپا را در بخش اعتبارات در اقتصادی مهار کرده که فقط توانسته با مدیریت از رکود زمستانی جلوگیری کند.

نظرسنجی وام‌دهی بانکی در روز سه‌شنبه نشان داد که در سه ماهه اول تحمل ریسک به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. تقاضای خالص شرکت‌ها به بیشترین میزان از زمان بحران مالی جهانی کاهش پیدا کرده و این تغییر بیشتر از پیش‌بینی وام‌دهندگان بوده است.